Erfenis

Balleken
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Erfenis

#1 , 14 apr 2020 15:24

Toen ik 17 was is mijn vader gestorven. Hij had geen contact meer met mijn moeder doordat ze al zeer lang gescheiden zijn. Ik heb toen een erfenis gekregen die mijn moeder dan, voor ik 18 werd, aan de kant heeft gezet op een rekening van haar. Ik ben nu 19 en de relatie tussen mijn moeder en mij is zeer hard verandert. Ik ben het huis uit en wil niks meer met haar te maken hebben. Zij heeft nog altijd dat geld op een rekening staan, maar ik wil dit natuurlijk terug. Ik heb al zeer veel laten weten aan haar dat ze dat geld naar mij moet overmaken, maar zonder resultaat. Wat kan ik hieraan doen? Ik heb ook geen idee via welke notaris en advocaat de erfenis is geregeld.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 14 apr 2020 17:58

Normaal zou die rekening als erfgenaam op uw naam gezet moeten zijn

Voor slapende rekening is het te vroeg (nog niet lang genoeg geleden geopend)
Je kan bij de Nationale Bank opvragen welke rekeningn er van jou bestaan

https://www.nbb.be/nl/kredietcentrales/ ... aadpleging

Let op: dit wordt naar je officiële adres gestuurd, als je nog niet officieel weg bent thuis dus nog niet elders gedomicilieerd bent, gaat dat naar je ma haar adres ...


Aan de hand van het bankrekeningnummer, weet je ook welke bank dat is , en kan je hen contacteren

Balleken
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 apr 2020 18:57

De erfenis is eerst op een rekening van mij gezet, maar tot mijn 18 jaar kon mijn moeder mijn rekeningen beheren en heeft ze dat geld van die aparte erfenisrekening overgemaakt naar een rekening van haar.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 14 apr 2020 19:19

De erfenis is eerst op een rekening van mij gezet, maar tot mijn 18 jaar kon mijn moeder mijn rekeningen beheren en heeft ze dat geld van die aparte erfenisrekening overgemaakt naar een rekening van haar.
Dat moest een geblokkeerde rekening zijn, waarvan er geen gelden zomaar weggehaald kunnen en mogen worden ... daarvoor is een machtiging van de vrederechter nodig.

Of die machtiging er was, daarvoor kan je bij de bank eens polsen , en kan je bij de griffie van het Vredegerecht navragen
(vredegerecht van waar jullie toen woonden, indien veranderd intussen)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”