erfbelasting vlaamse gewest

walter123
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

erfbelasting vlaamse gewest

#1 , 14 apr 2020 00:36

- In de nalatenschap is de gezinswoning door keuzebeding (huwelijkscontract algemene gemeenschap) in volle eigendom vererft aan de langstlevende echtgenoot .Hierop is geen erfbelasting verschuldigd in het Vlaamse gewest.
- Er is nog een perceel bosgrond in de nalatenschap ter waarde van 13.000 euro , dus 6.500 euro waarop erfbelasting moet betaald worden.
Mijn vraag is heeft de gezinswoning invloed op de erfbelasting van de bosgrond.
Belast de fiscus op 6.500 euro aan 3% vlaams gewest, of val ik in een hoger percentage 9% doordat de waarde van de gezinswoning wordt meegeteld voor de bosgrond.
Hartelijk dank moest iemand mij kunnen inlichten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 14 apr 2020 11:32

Er is geen opduweffect = aan 3 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 14 apr 2020 12:24

We kennen uw specifieke situatie natuurlijk niet

Maar hou er rekening mee dat langst-leeft-erft-al en gelijkaardige constructies met keuzebeding, fiscaal erg nadelig kunnen zijn bij een volgende erfenis ...

Reclame

walter123
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 apr 2020 14:23

bedankt wanton.
Inazuma - ik heb weet dat bij een tweede overlijden de tarieven voor de erfgenamen veel hoger zullen zijn. Tenzij de langstlevende de woning verkoopt en nog drie jaar in leven blijft of met schenkingen .....

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 apr 2020 19:46

In de veronderstelling dat u één van de kinderen bent...
wordt u afzonderlijk belast op de roerende erfenis (die is er blijkbaar niet) en op de onroerende erfenis.
Voor kinderen bestaat er geen aparte, derde categorie "gezinswoning" (die bestaat enkel voor de echtgenoten en partners).

U wordt ook individueel belast.

Dus moet eerst bepaald worden wat iedereen apart krijgt.
En dan per categorie belast. En dan opgeteld.

Aangezien de gezinswoning volledig bij de langstlevende echtgenoot blijft, valt daarvan niets in uw erfenis.
Als de bosgrond het enige is wat u erft (normaal gezien in blote eigendom; en dan wellicht ook maar de helft er van) moet u niets betalen. Een kind moet al 12.500 euro netto erven (alle categorieën bij elkaar geteld) om belastbaar te zijn.

--------------

PS of er nu getrouwd was met een huwelijkscontract van algehele gemeenschap of met een klassiek stelsel (gemeenschap beperkt tot de aanwinsten) doet er niet toe hoor. Een keuzebeding over de verdeling kan in beide soorten huwelijksstelsels bestaan.

walter123
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 apr 2020 22:13

bedankt Gaby P voor uw reactie.

- Mijn vraag is wel gesteld naar successie planning toe. Om de bosgrond niet in onverdeeldheid te brengen wat gemakkelijker is voor een latere verkoop, dacht ik dat de langstlevende het best de keuze maakt om de bosgrond te behouden. Maar dan wou ik zeker weten dat de bosgrond belast wordt aan 3% en niet aan het hogere percentage als de fiscus de waarde van de vrijgestelde gezinswoning zou meerekenen.
Mijn vraag werd beantwoord door wanton, die ik waardeer voor zijn reacties.
Ook hier is het dan best denk ik na het eerste overlijden de bosgrond te verkopen daar bij het tweede overlijden als de gezinswoning nog niet aan de kinderen is overgemaakt het belastbaar % hoger zal zijn.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 15 apr 2020 22:16

Een keuzebeding is een gemakkelijk instrument, bij meerdere soorten goederen of meerdere eigendommen. De keuze bij de eerste nalatenschap dient bepaald te worden op basis van leeftijd, behoeftes, mogelijkheden, relatie met kinderen, erfbelasting. De situatie is anders voor iemand van 60 dan voor iemand van 85 jaar.
Indien de LLE de gezinswoning volledig behoudt in volle eigendom, dient er idd geen erfbelasting op betaald te worden. Indien die woning echter nog in bezit is bij diens overlijden zal het uitgespaarde bedrag tot 3x terugbetaald worden aan erfbelasting.
Oplossing die ik iemand heb gesuggereerd : woning in VE nemen bij keuzebeding door LLE, woning verkopen, appartement kopen met kinderen als BE en LLE als VG. Na geregistreerde schenking aan kinderen. Bij ovl van LLE/VG is er geen erfbelasting op appartement.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 apr 2020 21:07

Als er een goedgekeurd beheersplan bestaat voor uw bos, is dat vrijgesteld in de Vlaamse erfbelasting. De regels zijn onlangs vernieuwd, maar het principe blijft gelden.

(Successieplanning kan men altijd proberen, maar men gaat er al te dikwijls van uit dat de overlijdens zich zullen voordoen op statistisch normale leeftijden en in de normale volgorde van de generaties. En dat iedereen steeds bekwaam zal blijven tijdens zijn leven. En dat er geen kevertjes opduiken in het bos.)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”