testament

germain
Topic Starter
Berichten: 10
Locatie: Oost-Vlaanderen

testament

#1 , 09 apr 2006 18:13

Kan ik een document of testament zelf schrijven waarin mijn vrouw alles erft (of krijgt) als langstlevende na mijn overlijden en ik als zij komt te overlijden ?,wel afzonderlijk op te maken.
Wij zijn gehuwd volgens het wettelijk stelsel,hebben kinderen en kleinkinderen en er is onroerend goed en roerende goederen.
Als er geen testament is opgemaakt is heeft zij het vruchtgebruik van het onroerend goed. n mag zij blijven wonen maar mag zij ook het verkopen om een ander roerend goed kopen om er zelf in te wonen ?.
De reden kan bvb zijn om zelfstandiger te zijn,dichter in de stad.

Het roerend goed wordt verdeelt tussen de langstlevende echgenote of echgenoot en de kinderen of kleinkinderen als ik het goed begrijp ?.
Want de kinderen zijn reservataire erfgenamen.

Daarom wil ik dat mijn vrouw alles maar dan ook alles erft en dat de kinderen geen enkele inspraak hebben zolang er ??n van beide nog in leven is en in staat van gezond verstand,pas na het overlijden van ons beide erven de kinderen dan toch automatisch.

Welke stappen moeten wij daarvoor zetten en kan dat ?.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 apr 2006 19:18

Dit kan alleen met een beding in het huwelijkscontract waarin de gemeenschap toebedeeld wordt aan de langslevende.

Wend je tot een notaris voor het opmaken van het huwelijkscontract.

scorpioen

germain
Topic Starter
Berichten: 10
Locatie: Oost-Vlaanderen

#3 , 12 apr 2006 17:15

Ik zal er eens over nadenken want tenslotte is het een grote beslissing en toch vind ik dat waar we ons hele leven voor werkten zelf en allleen recht hebben op alles en niet zoals de wet ons voorschrijft om te delen met kinderen of kleinkinderen.
De langstlevende heeft daar recht op maar als men beslist een huwelijkscontract op te maken moet er wel bepaalde clausules bij zijn die bepalen dat alles moet blijven bestaan tot na het overlijden van de langstlevende.Men kan zomaar niet alles verkopen en uitgeven.En niet te vergeten indien die persoon zelf niet meer in staat is te beheren bvb door ziekte een bevoegde persoon wordt aangesteld.
Daarna zijn de kinderen automatisch toch erfgenaam en is de wet van toepassing.Zo denk ik er over.

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 13 apr 2006 16:45

U stelt het voor alsof er een verschil bestaat bij de vererving tussen roerend en onroerend goed. Indien U geen testament maakt of uw huwelijkscontract wijzigt is de verdeling als volgt :
langstlevende echtgenoot(LLE) : behoudt de helft van de gemeenschap in volle eigendom (VE) zowel van roerend als onroerend goed , plus het vruchtgebruik(VG) van de andere helft.
De kinderen samen hebben de naakte eigendom(NE) van die andere helft.
Dwz. de LLE behoudt alle rechten op de goederen en er gebeurt niets zonder diens akkoord. Voor de gezinswoning kan zelfs geen wijziging gevraagd worden. Indien de LLE vb. op een appt. in't centrum zou willen wonen, kan mits akkoord van allen de gezinswoning verkocht worden en een appt. gekocht in dezelfde verhouding qua VE , VG en NE.
Uw huwelijkscontract wijzigen om alles door de LLE te laten erven , brengt U m.i. niks vooruit. De successierechten echter zullen veel hoger liggen , zowel bij het eerste als bij het tweede overlijden van de ouders.
Weet dat , vanaf 1/1/2007 , enkel de gezinswoning ( met husiraad) vrijgesteld zal worden tussen echtgenoten. Dit is niet zo voor alle andere goederen.
Indien de relatie met uw kinderen goed is , zou ik geen maatregelen nemen en de wettelijke regeling van toepassing laten zijn.
Denk in ieder geval nog eens goed na en bevraag U vb. bij een notaris.

germain
Topic Starter
Berichten: 10
Locatie: Oost-Vlaanderen

#5 , 13 apr 2006 18:12

In feite is het beste dat wij geen eigendom meer hebben en alles verkopen,het roerend goed dan zelf bijhouden zoals men vroeger deed.
Het brengt niets op maar niemand hefet er weet van,het enige is gevaar van brand,verlies en inbraak.
Wij komen zeker overeen met de kinderen maar men weet nooit dat de schoonkinderen er anders over denken.
Er is geen waterdichte oplossing en goed voor iedereen.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 13 apr 2006 18:56

Alles verkopen? Van mij krijgt ge in geen geval de bevestiging dat ge juist en correct bezig zijt. Verkoop uw eigendommen en zie dat ge nog drie jaar leeft . Zover gaat men immers terug.
Zorg echter wel dat ge in uw eigen woning zo lang mogelijk kunt blijven wonen. Ik ken mensen die tot 50 % van hun pensioen moeten betalen aan huur. Dat is toch niet de bedoeling!!??

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”