Inbreng van schenkingen door neven en nichten bij overlijden kinderloze tante

Waterstraaltje
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

Inbreng van schenkingen door neven en nichten bij overlijden kinderloze tante

#1 , 11 apr 2020 16:40

Ingevolge eigenhands testament zijn mijn broer en ik als neven onlangs in februari 2020 erfgenaam geworden van een kinderloze tante/weduwe.
Onze beide ouders zijn vooroverleden.

Twee andere neven en hun bejaarde moeder/weduwe (aangetrouwde schoonzus van overleden tante) zouden eveneens iets erven.

Alle andere neven en nichten werden evenwel uitgesloten.

Alleen mijn twee andere neven en hun moeder, die dus wel mee-erven, hebben in het verre verleden (meer dan 10 jaar geleden) evenwel reeds bewezen schenkingen van een woning gekregen alsook bewezen geldsommen gekregen (bankgiften).

Blijkbaar is het erfrecht enige tijd geleden grondig gewijzigd geworden.

Mijn praktische vraag.
Moeten mijn neven (wettige erfgenamen) die reeds lang geleden schenkingen kregen, al die schenkingen nu "inbrengen" wetende dat de schenkingsakte of documenten van bankgiften nooit vermeld hebben dat het om schenkingen buiten deel ging ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 11 apr 2020 18:21

Neen. In de zijlijn is er geen voorbehouden gedeeltes. Het testament slaat op wat er was op de dag van t overlijden. Niet verschieten van de aanslagvoeten als er nog veel was.

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 apr 2020 21:12

Iets van een 67 % dacht ik..
JurecaBE moderator

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 12 apr 2020 11:11

Iets van een 67 % dacht ik..
Is verlaagd naar maximaal 55% in Vlaanderen

https://www.vlaanderen.be/erfbelasting/ ... fbelasting (scroll naar onder)

Maar berekening gebeurt wel op de ganse nalatenschap
Geen opdeling per erfgenaam, noch naar roerend/onroerend
Op volledige bedrag berekenen, nadien verdelen over aantal erfgenamen (eventueel à rato van verkrijging)

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 apr 2020 17:33

(En gelukkig zijn omdat die schenkingen al meer dan drie jaar geleden zijn; anders was u mee de hoogte ingegaan omdat u in dezelfde groep zit als iemand die schenkingen kreeg.)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”