Erfenis verwerpen vader/inboedel op mijn naam

Ikke2020
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Erfenis verwerpen vader/inboedel op mijn naam

#1 , 10 mar 2020 16:48

Hallo,

Mijn vader is een maand geleden onverwachts overleden.
Hij huurde een appartement. Het contract staat op zijn naam. De volledige inboedel staat op mijn naam (laten registreren bij griffie) alsook de huurwaarborg
Ik ga de erfenis verwerpen
Drie weken geleden ben ik bij de notaris langsgegaan ivm verwerpen van erfenis.
Ik heb hem vandaag weer opgebeld omdat ik nog steeds geen info had ontvangen.
Hij vertelde me dat ik deze week zal mogen verwerpen
Maar ivm de inboedel en huurwaarborg zei hij dat ik alles kwijt zal zijn omdat de verhuurder daar recht op heeft?
Alles dat in het appartement staat gaat naar de verhuurder?
Ik twijfel heel erg over dit verhaal.
Hij zei ook dat ik de verhuurder niet mag contacteren. Er staan daar namelijk een paar erfstukken van mijn grootouders nog en een deel speelgoed van mijn kind (playstation en nintendo switch)
Klopt dit allemaal?

Mijn zus en ik gaan dus verwerpen maar mijn zus weigert om mee te betalen aan de begrafenis kosten. Kan dit zomaar?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4629
Locatie: Diest

#2 , 10 mar 2020 18:44

beste

https://huurdersbond.org/plichten-van-h ... n-huisraad

Plicht tot plaatsen van meubelen en huisraad

De huurder moet in de woning voldoende meubelen en huisraad plaatsen. Zo heeft de verhuurder iets om beslag op te leggen wanneer zijn huurder de huurprijs niet betaalt.

Als de huurder niet voldoende meubelen en huisraad in de woning plaatst, kan hij uit de woning gezet. De huurder kan niet uit de woning worden gezet wanneer hij de verhuurder een andere waardevolle zaak geeft (bijvoorbeeld aandelen) of wanneer hij een huurwaarborg bij de bank heeft gestort. Dit is logisch: de verhuurder heeft dan iets anders (dan meubelen) om de schulden van de huurder op te verhalen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sirkii
Berichten: 5417

#3 , 10 mar 2020 22:55

Uw zus moet haar deel ban begrafeniskosten en laatste ziekenhuisrekening betalen. Doet ze dit niet dan zal je moeten procederen. Wel eerst aangetekend uw geld opvragen. Als ze natuurlijk onvermogend is zal je een uitvoerbare uitspraak hebben maar niets zien.

De begrafenisondernemer is te betalen door hij/zij die de begrafenis besteld heeft.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 10 mar 2020 23:45

Mijn zus en ik gaan dus verwerpen maar mijn zus weigert om mee te betalen aan de begrafenis kosten. Kan dit zomaar?
Als jullie kinderen hebben, moeten die ook verwerpen
Via vrederechter indien minderjarig


Begrafeniskosten en kosten laatste ziekte zijn ten laste van de nalatenschap
Als die niet volstaat, ten laste van de wettelijke erfgenamen (of minstens in eerste instantie van wie opdracht geeft aan de begrafenisondernemer).

Franciscus
Berichten: 38603

#5 , 10 mar 2020 23:48

En inderdaad u mag niets maar dan ook niets wegnemen uit het pand - dat wordt aanzien als aanvaarden van de erfenis ( en of diefstal).

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 11 mar 2020 00:02


Hij zei ook dat ik de verhuurder niet mag contacteren.
Niet contacteren is veel gezegd.
Wat uw notaris probeert te vermijden is dat u daden stelt die een stilzwijgende aanvaarding van de erfenis inhouden - hoewel u die wil verwerpen.

In essentie neemt u geen beslissingen in naam van uw vader
bvb het "opzeggen" van de huur, van lopende contracten, ...
Lijkt banaal, normaal om de boel af te handelen , levert u niets op en maakt het voor iedereen simpeler ...
Maar is een daad van stilzwijgende aanvaarding


Lees, print, hou bij de hand, en bekijk telkens of wat je zou willen doen, geen aanvaarding inhoudt of risico daarop:

http://www.argusadvocaten.be/uploads/pd ... ef/089.pdf

Die lijst is op basis van rechtspraak, geen vaste wetgeving.

Er staan daar namelijk een paar erfstukken van mijn grootouders nog en een deel speelgoed van mijn kind (playstation en nintendo switch)
Als u die meeneemt en een rechter oordeelt nadien dat u daarmee de erfenis aanvaarde door u een deel van de nalatenschap toe te eigenen ...



Er is ook aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving - al eens naar gepolst bij notaris ?
Kost meer - notaris heeft meer werk- maar geeft u ook meer mogelijkheden om alles af te handelen, zonder dat u schulden overneemt.

Verwerping is ook voor de verhuurder geen pretje - moet naar vrederechter voor vrijgave woning, inboedel, vervolgens leegmaken, ...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 mar 2020 07:19

De volledige inboedel staat op mijn naam (laten registreren bij griffie) alsook de huurwaarborg.

De huurwaarborg is verbonden aan het appartement en zal dus ingehouden worden indien er nog openstaande huur is.

De volledige inboedel is niet van de overleden en valt dan ook niet onder de erfenis indien dit zo officieel wordt aanvaard. Dit betekent concreet dat de inboedel moet onttrokken worden aan het beslag.

Indien de erfstukken niet uw eigendom zijn, moet aantoonbaar zijn, dan vallen zij onder de verwerping.

Voor wat ziekenhuiskosten en begrafeniskosten betreft, deze moeten sowieso betaald worden door de onderhoudsplichtigen. Verwerping heeft hier absoluut geen invloed op.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”