erfenis huis

E5d4D
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

erfenis huis

#1 , 03 mar 2020 13:01

Ik en mijn halfzus hebben het huis van onze moeder(overleden 10/01/2020) geerfd onze vaders zijn reeds lange tijd overleden. Zij wil het huis en ik krijg het vruchtgebruik tot ik kom te sterven. Het huis is in 2015 volledig uitgebrand, ik heb op wens van moeder het huis volledig terug laten opbouwen naar de oorspronkelijke staat.
Als mijn halfzus de blote eigenaar wordt moet zij dan de helft van de waarde van de grond aan mij betalen?
Moet ik dan huurgeld aan mijn halfzus gaan betalen voor onderhoud van het huis of de bijgebouwen?
En hoe zit het dan met de reeds gemaakte kosten voor de heropbouw(2017) en inrichting van het huis, er is ongeveer 109000 € betaald door de verzekering(veel te weinig) maar de rest heb ik zelf betaald wordt dit terug vergoed aan mij?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus

#2 , 03 mar 2020 14:11

"Zij wil het huis en ik krijg het vruchtgebruik tot ik kom te sterven."

Wil zij dat of is dat zo?
Hemelsbreed verschil.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LennieK

#3 , 03 mar 2020 16:24

hoe is de huidige toestand? Elk de helft volle eigendom of zo?

Als je een zakelijk recht wil overdragen heb je de notaris nodig voor een verkoop of schenking, steek daar al eens uw licht op.

Reclame

Evi (Odos)
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Facebook Twitter

#4 , 03 mar 2020 18:24

Waarom zou je zo'n ongebruikelijke constructie willen? Ik kan zo meteen geen enkele bedenken. Redenen om het niet te doen daarentegen...
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

E5d4D
Topic Starter

#5 , 04 mar 2020 02:25

Een testament is er niet. Mijn halfzus haar voorstel is het volgende ik krijg enkel het vruchtgebruik zij wil al de rest, het huis en de gronden die er bij zijn. Momenteel woon ik nog steeds in het huis, heb nooit ergens anders gewoond en zou hier willen blijven wonen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”