Wanneer schakel je een advocaat in?

Queenofwands78
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

Wanneer schakel je een advocaat in?

#1 , 23 feb 2020 13:04

Zoals ik in een ander onderwerp aangaf is mijn vader nog maar enkele dagen overleden. Er was al een tijdje geen contact meer tussen ons. Zo wist ik dus ook niet dat hij recent gehuwd is met een vrouw met een tijdelijke verblijfsvergunning. Mijn hoofd duizelt nog maar zij (en enkele vrienden) staan al behoorlijk op hun strepen. Er worden van alle scenarios uitgedacht (zoals verdwijnen naar het thuisland). Maar geen enkel waarin we samen werken. Ik had voorgesteld om samen naar de notaris te gaan voor wat info maar zij heeft haar eigen notaris waarvan ze weigert de gegevens te geven. Ik heb haar dan maar de gegevens van de mijne gegeven. Ik wil dit alles gewoon zo snel en correct mogelijk afhandelen. Maar valt er met zo iemand te redeneren? Is het tijd om een advocaat in de arm te nemen? Ik weet zelfs nog niet eens of er überhaupt iets te erven valt. Mijn vader is zelfs nog niet begraven! Wat is me dit toch allemaal :shock: :cry:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 23 feb 2020 13:48

Ik weet zelfs nog niet eens of er überhaupt iets te erven valt. Mijn vader is zelfs nog niet begraven! Wat is me dit toch allemaal :shock: :cry:
Bankrekeningen al laten blokkeren ?
Neen, dit gebeurt NIET meteen "automatisch" bij overlijden - itt wat men vaak zegt.
Het gebeurt uiteindelijk wel, maar duurt mogelijk meerdere wéken ...


Als het mogelijk een verlieslatende erfenis (met schulden ) wordt, of gemaakt wordt °) ,
lees dan ZEER aandachtig dit bestand, druk het af, neem het mee, en doe voorlopig niets dat aanvaarding in houdt :!:

http://www.argusadvocaten.be/uploads/pd ... ef/089.pdf

°) Als er al scenario's spelen als "verdwijnen naar thuisland", hou er dan al maar rekening mee dat je vader mogelijk voor en/of na zijn dood gepluimd werd ...


Normaal wordt de nalatenschap vastgesteld door de erfgenamen tesamen:
Wat is er van gelden, goederen, inboedel, ...


Ga langs notaris en informeer je nader.

Je hebt 3 mogelijkheden

Aanvaarding erfenis (dwz ook de schulden, als die er zijn ... of komen)
Aanvaarding onder voorbehoud boedelbeschrijving (dat kost uiteraard meer tijd, en meer geld ...)
Verwerpen van de erfenis (je krijgt niks, maar mag je dan ook niets toe-eigenen uit de nalatenschap ...)


Als je zelf kinderen hebt, gaat wat jij verwerpt naar hén ...
Zij moeten dan ook 1 vd 3 opties kiezen
Voor minderjarigen is die procedure via de Vrederechter :!:
Zij kunnen niet zonder een erfenis meer aanvaarden (wegens risico op schulden).

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 23 feb 2020 16:25

Als het sop de kool waard is. Dat wil zeggen, als er niets meer te halen valt, steek je er geen geld in .
Ga naar uw notaris,en aanvaard de erfenis mits boedelbeschrijving. Als die een negatief saldo laat zien, kan je nog steeds weigeren.
Laat in ieder geval zo snel mogelijk die boedelbeschrijving maken, vooraleer de hele inboedel naar het buitenland verdwijnt, en, ze u laten zitten met de betaling van de rechten hierop.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 23 feb 2020 18:08

Laat in ieder geval zo snel mogelijk die boedelbeschrijving maken, vooraleer de hele inboedel naar het buitenland verdwijnt, en, ze u laten zitten met de betaling van de rechten hierop.
Inboedel is door vruchtgebruik voor gebruik door de echtgenote

https://www.notaris.be/erven-schenken/e ... geno-o-t-e

Maar vraagsteller is wel naakte eigenaar - ook van eventuele gelden/waarden als die er waren.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”