Huur na overlijden.

Queenofwands78
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

Huur na overlijden.

#1 , 21 feb 2020 20:01

:shock:
Hallo
Mijn vader is eergisteren overleden. Ok ben er zelf nog niet goed van maar krijg ook meteen een hele hoop slecht nieuws bij. O.a beweerd zijn nieuwe echtgenote dat ik zal moeten opdraaien voor de HUUR omdat zij het vruchtgebruik heeft en ik de naakte eigendom. Dat lijkt me toch wel erg kort door de bocht. :shock:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 22 feb 2020 09:57

Vruchtgebruik & blote eigendom is alleen van toepassing bij eigen huis. Niet bij huur. Als het een gehuurd pand betreft loopt de huur gewoon door op kosten van de echtgenote. NIET op kosten van de kinderen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 22 feb 2020 10:04

Mijn vader is eergisteren overleden. Ok ben er zelf nog niet goed van
Mijn deelneming :(

Er komt wel wat op je af dan ...
O.a beweerd zijn nieuwe echtgenote dat ik zal moeten opdraaien voor de HUUR omdat zij het vruchtgebruik heeft en ik de naakte eigendom.
Als ze getrouwd waren erft de echtgenote normaal het vruchtgebruik van de gezinswoning ...
(dwz recht op bewonen, maar ook recht om de eigendom te verhuren ...)
... als die woning tenminste (deels) eigendom is van je vader :!:

Als je vader een woning huurde (samen met de nieuwe echtgenote ?) , is daar geen sprake van.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 22 feb 2020 10:20

Als het een gehuurd pand betreft loopt de huur gewoon door op kosten van de echtgenote.
Als ze beiden op het huurcontract staan.
Dezer dagen is dat ook lang niet altijd meer zeker.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 22 feb 2020 10:22

krijg ook meteen een hele hoop slecht nieuws bij.
Als er tussen dat slecht nieuws ook een kans is op een nalatenschap met schulden, lees dat zéker dit eerst, voor je eender wat doet :

http://www.argusadvocaten.be/uploads/pd ... ef/089.pdf

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 22 feb 2020 13:11

Onduidelijk! Van wie was het huis? Wie woont er?
Als het huis van vader was en die woonde daar met zijn vrouw, erft zijn echtgenote idd het vruchtgebruik. Maar zij mag blijven wonen. Van huur betalen is er toch geen sprake.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 22 feb 2020 13:54

Van huur betalen is er toch geen sprake.
Echtgenote vd overleden vader van Vraagsteller, beweert dat Vraagsteller zal moeten opdraaien voor de HUUR (ook hoofdletters in originele bericht )

Queenofwands78
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 feb 2020 14:15

Hallo allemaal. Het gaat inderdaad om een huurwoning. Mijn vader had geen eigendom. Het contract staat alleen op naam van mijn vader. En ze zijn gehuwd onder het wettelijk stelsel.

Ik vind het allemaal maar raar hoor.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 22 feb 2020 15:07

Hallo allemaal. Het gaat inderdaad om een huurwoning. Mijn vader had geen eigendom.
En er is dus totaal geen sprake van vruchtgebruik van de gezinswoning, of huur die jij zou moeten betalen.


Echtgenote krijgt vruchtgebruik van je vaders nalatenschap (in dit geval dus enkel roerende goederen, gelden) , jij de eigendom.

https://www.notaris.be/erven-schenken/e ... geno-o-t-e

Het contract staat alleen op naam van mijn vader.
Wat inhoudt dat zijn "nieuwe" echtgenote dat contract zal moeten overnemen, wat ze met de verhuurder dient te bespreken, ofwel moet jij het opzeggen .

:idea: Opzeggen van huur is een handeling die leidt tot aanvaarding van de erfenis - zie link in eerdere bericht.
Wij weten uiteraard niet of je de erfenis veilig kan aanvaarden (ttz, zonder risico op schulden).


:idea: Mogelijk staan ook de nutsvoorzieningen op je vaders naam, die moeten dan ook overgedragen worden naar de echtgenote.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 feb 2020 15:37

Jureca.be, waarom werd mijn bericht verwijderd? En vooral met welk recht? Het ging gewoon om aanvullende vragen die meer duidelijkheid zouden scheppen?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 feb 2020 15:59

Ik zie dat T.S. inmiddels geantwoord heeft op mijn verwijderde topic.

Als antwoord op de verbeterde vraagstelling van TS, zie

https://www.dewaele.com/nl/advies/sterv ... urcontract
https://vanhavermaet.be/artikels/vermog ... e-partner/
https://www.nn.be/nl/kapitalevragen/mij ... ere-kosten
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Queenofwands78
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 feb 2020 13:19

Voor wie het nog volgt: mijn vader',s echtgenote is wel op haar tijdelijke verblijfsvergunning op hun gezamenlijke adres geregistreerd maar nooit opgenomen in het huurcontact. Wat voor de verhuurder wel een eis was. Toch maar via de notaris hoor

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 27 feb 2020 13:49

Er werd toch reeds overvloedig geantwoord dat er geen sprake is van vruchtgebruik?
Als de weduwe er wil blijven wonen moet zij de huur verder betalen.
Ik denk niet dat het duidelijker geformuleerd kan worden!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5417

#14 , 27 feb 2020 18:05

Dus daar uw overleden vader de enige huurder was zal de verhuurder bij de erfgenamen komen aankloppen om de huur te betalen tot er opgezegd is. Dus de echtgenote heeft gelijk dat TS voor de huur zal opdraaien TENZIJ de erfgenamen de erfenis verwerpen. Als alle kinderen etc verwerpen gaat de erfenis naar de echtgenote.... Als je denkt dat er weinig tot niets is verwerpen en t is t probleem van de huisbaas. Anders aanvaarden onder voorwaarde van boedelbeschrijving, Hieraan zijn wel notariskosten verbonden.

Echtgenote zal ws niet vrijwillig vertrekken zodat je - als je de erfenis aanvaardt - best een advocaat onder de arm neemt om uitdrijving te vorderen. Kan best lang aanslepen. Als de echtgenote op een laag overlevingspensioen of leefloon komt kan ze mogelijks via t OCMW een appartementje krijgen.

Da s idd een hoop ellende er bovenop.

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 27 feb 2020 20:35

Erfenis verwerpen??????????????????
Als de LLE de huur niet overneemt woont ze daar zonder recht noch titel.
LLE kan wel vrijwillig de huur overnemen en haar recht uitoefenen om te blijven wonen.
Bij getrouwde of wettelijke samenwonende koppels erft de partner immers de huurrechten en kan er dus blijven wonen. Of indien gewenst, het contract volgens de normale procedure opzeggen.
Als ze beslist te blijven wonen kan ze derden niet verplichten om haar huishuur te betalen.

Nogmaals: de regels van vruchtgebruik gelden TOTAAL niet in dit geval.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”