Huur na overlijden.

Queenofwands78
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huur na overlijden.

#1 , 21 feb 2020 20:01

:shock:
Hallo
Mijn vader is eergisteren overleden. Ok ben er zelf nog niet goed van maar krijg ook meteen een hele hoop slecht nieuws bij. O.a beweerd zijn nieuwe echtgenote dat ik zal moeten opdraaien voor de HUUR omdat zij het vruchtgebruik heeft en ik de naakte eigendom. Dat lijkt me toch wel erg kort door de bocht. :shock:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 22 feb 2020 09:57

Vruchtgebruik & blote eigendom is alleen van toepassing bij eigen huis. Niet bij huur. Als het een gehuurd pand betreft loopt de huur gewoon door op kosten van de echtgenote. NIET op kosten van de kinderen.

wanton

#3 , 22 feb 2020 13:11

Onduidelijk! Van wie was het huis? Wie woont er?
Als het huis van vader was en die woonde daar met zijn vrouw, erft zijn echtgenote idd het vruchtgebruik. Maar zij mag blijven wonen. Van huur betalen is er toch geen sprake.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Queenofwands78
Topic Starter

#4 , 22 feb 2020 14:15

Hallo allemaal. Het gaat inderdaad om een huurwoning. Mijn vader had geen eigendom. Het contract staat alleen op naam van mijn vader. En ze zijn gehuwd onder het wettelijk stelsel.

Ik vind het allemaal maar raar hoor.

Queenofwands78
Topic Starter

#5 , 27 feb 2020 13:19

Voor wie het nog volgt: mijn vader',s echtgenote is wel op haar tijdelijke verblijfsvergunning op hun gezamenlijke adres geregistreerd maar nooit opgenomen in het huurcontact. Wat voor de verhuurder wel een eis was. Toch maar via de notaris hoor

Thomas Morus

#6 , 27 feb 2020 13:49

Er werd toch reeds overvloedig geantwoord dat er geen sprake is van vruchtgebruik?
Als de weduwe er wil blijven wonen moet zij de huur verder betalen.
Ik denk niet dat het duidelijker geformuleerd kan worden!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii

#7 , 27 feb 2020 18:05

Dus daar uw overleden vader de enige huurder was zal de verhuurder bij de erfgenamen komen aankloppen om de huur te betalen tot er opgezegd is. Dus de echtgenote heeft gelijk dat TS voor de huur zal opdraaien TENZIJ de erfgenamen de erfenis verwerpen. Als alle kinderen etc verwerpen gaat de erfenis naar de echtgenote.... Als je denkt dat er weinig tot niets is verwerpen en t is t probleem van de huisbaas. Anders aanvaarden onder voorwaarde van boedelbeschrijving, Hieraan zijn wel notariskosten verbonden.

Echtgenote zal ws niet vrijwillig vertrekken zodat je - als je de erfenis aanvaardt - best een advocaat onder de arm neemt om uitdrijving te vorderen. Kan best lang aanslepen. Als de echtgenote op een laag overlevingspensioen of leefloon komt kan ze mogelijks via t OCMW een appartementje krijgen.

Da s idd een hoop ellende er bovenop.

Thomas Morus

#8 , 27 feb 2020 20:35

Erfenis verwerpen??????????????????
Als de LLE de huur niet overneemt woont ze daar zonder recht noch titel.
LLE kan wel vrijwillig de huur overnemen en haar recht uitoefenen om te blijven wonen.
Bij getrouwde of wettelijke samenwonende koppels erft de partner immers de huurrechten en kan er dus blijven wonen. Of indien gewenst, het contract volgens de normale procedure opzeggen.
Als ze beslist te blijven wonen kan ze derden niet verplichten om haar huishuur te betalen.

Nogmaals: de regels van vruchtgebruik gelden TOTAAL niet in dit geval.

wanton

#9 , 28 feb 2020 16:56

Sirkii, ik denk dat je toch één en ander door elkaar haalt. Thomas heeft gelijk.
In een huurhuis hebben de erfgenamen geen belang. Als de echtgenote wil blijven wonen, zal zij de huur moeten betalen - als de eigenaar akkoord gaat. Anders zal ze moeten vertrekken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii

#10 , 29 feb 2020 08:35

Sirkii, ik denk dat je toch één en ander door elkaar haalt. Thomas heeft gelijk.
In een huurhuis hebben de erfgenamen geen belang. Als de echtgenote wil blijven wonen, zal zij de huur moeten betalen - als de eigenaar akkoord gaat. Anders zal ze moeten vertrekken.
Wat gaat de huisbaas doen als LLE niet betaalt? Toch invorderen bij de erfgenamen want LLE staat niet in het huurcontract ?

Wat moet er gebeuren als LLE niet vertrekt en niet betaalt? Toch naar de vrederechter voor uitdrijving ?

Thomas Morus

#11 , 29 feb 2020 11:15

"Wat moet er gebeuren als LLE niet vertrekt en niet betaalt? Toch naar de vrederechter voor uitdrijving ?"

Dat is altijd zo voor een uitdrijving. Maar het is de verhuurder die de zaak aanhangig moet maken, niet de erfgenamen.

Bovendien voorziet de wet dat:
"Niet mee getekend, maar wel gehuwd: Ook dan zet de partner de huur verder. Huurrechten en plichten worden tussen gehuwden immers automatisch geërfd door de langstlevende partner indien de woning hun gezinswoning was. Het huurcontract wordt in dat geval – ook als enkel degene die overleden is tekende – automatisch verder gezet door de echtgenoot. "

zie oa: https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 01/related

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”