Erfenis kinderen en +kinderen

linda123
Topic Starter
Berichten: 16

Erfenis kinderen en +kinderen

#1 , 21 feb 2020 13:18

Wij zijn een samengesteld gezin. Ik heb 2 kinderen uit een vorig huwelijk en mijn man heeft ook 2 kinderen uit een vorig huwelijk. Ik had een woning en mijn man ook. Hij heeft het zijne verkocht en zich ingekocht in mijn woning. We zijn dan naar de notaris geweest om te vragen hoe we dat het beste konden regelen, ook zodat alle 4 de kinderen evenveel zouden krijgen in geval één van ons twee zou overlijden. De notaris zei toen dat het het gemakkelijkste was als we zouden trouwen. Dat hebben we dus gedaan. Er was geen huwelijkscontract nodig zei hij. Maar nu er zoveel veranderend is in de wetgeving weten we niet goed hoe het nu tegenwoordig zit. Krijgen ze nog evenveel moest er één van ons overlijden?
Graag hadden we wat meer info hierover gekregen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 22 feb 2020 13:05

Bij overlijden van één van de partners wordt eerst nagekeken wat van wie is : de drie vermogens worden terug samengesteld. Het eigen van elk plus het gemeenschappelijk.
Zonder testament erven de kinderen enkel van hun eigen ouder. Niet van de andere. Wat erven ze : het eigen vermogen van hun ouder plus de helft van de gemeenschap.
Zo is eigen : het bedrag dat hij betaald heeft voor een deel van het huis, is eigen van haar. Het saldo is eigen van hem. Hetgeen ieder nog had aan andere spaargelden op het moment van huwelijk is 'eigen'.
Wat is gemeenschappelijk : alle inkomsten van na het huwelijk. Het huis.
Indien men wil dat alle kinderen evenveel erven, zou er dus geen verschil mogen zijn in de 'eigen' vermogens van de partners.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”