erfenis - borgstelling

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

erfenis - borgstelling

#1 , 21 feb 2020 11:27

Ik hoop hier een antwoord op te krijgen, voor mij een vrij complexe vraag.

Moeder en vader, eigen woning. 4 kinderen.
Moeder overlijdt, erfenis langst levende, dus deel van de kinderen wordt nog niet verdeeld.
Een van de kinderen maakt veel schulden, vader en andere kinderen staan borg. Uiteindelijk wordt de woning openbaar verkocht en de schulden vereffend.
Wat in geval overlijden vader? Zal kind met indertijd schulden de andere broers moeten terugbetalen voor dat stukje waarvoor ze borg hebben gestaan?

bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 21 feb 2020 12:00

Inderdaad. Staat op gelijke voet met een schenking.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#3 , 21 feb 2020 12:10

Inderdaad. Staat op gelijke voet met een schenking.

zit hier een verjaring op?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 21 feb 2020 12:13

Neen verjaart nooit, is definitief.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#5 , 21 feb 2020 12:19

Neen verjaart nooit, is definitief.
Dus, als ik het goed begrepen heb, in geval de ouder sterft, zal kind het bedrag waarvoor broers borggestaan hebben (en dus weg is) moeten terugbetalen + deel van ouder die borgestaan is.

heel concreet, als het over 200.000 euro gaat
100.000 EUR van de ouder, andere 100.000 eur gedeeld de 4, 25k per kind
bij overlijden van ouder => elk kind normaal gezien 25k, maar het is ondertussen weg door borgstelling

dus kind die zijn schulden vereffend zijn door de borgstelling zal de broers hun 25k moeten terugbetalen van moeder's deel+ 25k van vader's deel ==> 150.000 EUR

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 21 feb 2020 12:24

Het bedrag van een schenking wordt terug bij het te erven bedrag geteld en dan wordt er verdeeld. De begunstigde van de schenking ziet het bedrag van de schenking van zijn erfdeel afgetrokken.
Als dat een negatief cijfer geeft heeft de begunstigde een schuld aan de andere erfgenamen en dient uit eigen middelen te vergoeden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#7 , 21 feb 2020 13:06

Het bedrag van een schenking wordt terug bij het te erven bedrag geteld en dan wordt er verdeeld. De begunstigde van de schenking ziet het bedrag van de schenking van zijn erfdeel afgetrokken.
Als dat een negatief cijfer geeft heeft de begunstigde een schuld aan de andere erfgenamen en dient uit eigen middelen te vergoeden.
oké, duidelijk.
kan de vordering uitgevoerd worden zonder vonnis, of moeten de andere erfgenamen eerst via de rechtbank passeren?
en in geval van geen eigen middelen, wordt er dan beslag gelegd op loon neem ik aan? (geen onroerende goederen)

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 21 feb 2020 14:31

Als de betrokkene niet vrijwillig terugbetaalt dan wordt dat Rechtbank.
Als hij niets bezit en weinig inkomen heeft dan zou dat een hopeloze zaak kunnen worden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#9 , 21 feb 2020 14:59

Als de betrokkene niet vrijwillig terugbetaalt dan wordt dat Rechtbank.
Als hij niets bezit en weinig inkomen heeft dan zou dat een hopeloze zaak kunnen worden.
héél erg bedankt voor je antwoorden!
het wordt dus afwachten of de erfgenamen naar de rechtbank trekken of niet.

fijn weekend,

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 22 feb 2020 13:08

De wet zegt ook dat de andere kinderen niet verplicht zijn om de terugbetaling te eisen. Zij mogen dat doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”