onofficiële schenking

V.DES
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

onofficiële schenking

#1 , 09 feb 2020 20:02

Beste,

mijn moeder heeft net een appartement gekocht officieel op naam van mijn 2 broers & zus. Ik als 4de kind werd hier volledig buiten gelaten. Ze wil nu het ouderlijke huis verkopen waarvan ik als 4de kind na overlijden van mijn vader 2/32 van bezit. Ze zet me nu onder druk om te tekenen voor de verkoop. Als ik teken zal ook haar helft verdwijnen aan de andere kinderen.

Een aantal vragen
1. kan je een vaststelling laten maken dat de aankoop een schenking is - hoe begin je eraan om dit te bewijzen ?
2. Indien ze schulden maakt in de toekomst, hoe kan ik voorkomen dat ik of mijn kinderen hier niet voor moeten betalen ?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 09 feb 2020 20:49

Als het huis 50-50 eigendom van je ouders was bezit je nu 1/8ste blote eigendom. De waarde hangt af van de leeftijd van je moeder.

Je moeder kan over de helft van wat ze heeft vrij beschikken en uitdelen/schenken. Meen je dat te veel uitgedeeld werd (en kan je dit bewijzen) dan kan je inkorting vorderen (= herverdeling)

Als je niet wil tekenen dan kan uw moeder de gedwongen gerechterlijke verkoop vorderen (die meestal minder opbrengt ...)

Kan je geen billijke verdeling proberen bekomen (als het water niet te diep is)? Je hebt je handtekening alvast als “wapen”

Opdraaien vermijden voor schulden kan pas na overlijden door de erfenis te weigeren of te aanvaarden onder voorbehoud van boedelbeschrijving (kost ook geld)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”