Termijn om erfenis te verwerpen of boedelbeschrijving

kkf
Topic Starter

Termijn om erfenis te verwerpen of boedelbeschrijving

#1 , 11 aug 2008 15:49

Hallo,

Ik zit met het volgende probleem,
mijn moeder is in december 07 overleden. Nu blijkt dat zij de erfenis van haar broer heeft aanvaard die eerder op het jaar gestorven was. Die had blijkbaar nog schulden openstaan van BTW en belastingen. Nu kan ik die overerven. De successie is al afgehandeld. Dan ik de erfenis nog verwerpen of is dit al te laat?

Alvast bedankt voor een antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 11 aug 2008 20:50

Het feit dat U een aangifte van nalatenschap heeft ingediend belet niet dat U nadien nog kunt verwerpen. Zelfs al heeft U al successierechten betaald, dan nog kunt U nog steeds verwerpen.
Dat is logisch, want die zaken zijn FISCAAL van aard en een verwerpin is in de eerste plaats een burgerlijke zaak.

We moeten dus kijken naar wat U burgerlijk heeft gedaan of niet gedaan. Als U de erfenis al heeft aanvaard, kunt U niet meer verwerpen... Aanvaarden betekent: zich als eigenaar gedragen. Bvb. bepaalde goederen uit de erfenis weggegeven of verkocht; de bankrekening afgesloten en het geld op uw rekening doen overschrijven; enz.

9 kansen op de 10 heeft U al aanvaard en zal het dus te laat zijn.

Hallo,

Ik zit met het volgende probleem,
mijn moeder is in december 07 overleden. Nu blijkt dat zij de erfenis van haar broer heeft aanvaard die eerder op het jaar gestorven was. Die had blijkbaar nog schulden openstaan van BTW en belastingen. Nu kan ik die overerven. De successie is al afgehandeld. Dan ik de erfenis nog verwerpen of is dit al te laat?

Alvast bedankt voor een antwoord

kkf
Topic Starter

#3 , 11 aug 2008 21:32

Ja dat weet ik dus niet. Mijn vader leeft nog, dus ik erf momenteel enkel het vruchtgebruik samen met mijn zus. Van de rest is nog geen sprake geweest. Mijn ouders hadden een zaak en mijn vader doet die nu alleen verder. Pas wanneer hij de zaak zou verkopen krijg ik mijn deel.

Reclame

wolf2

#4 , 12 aug 2008 20:50

U bedoelt dat U (en uw zuster) de blote eigendom erft; uw vader is de vruchtgebruiker.

Het is inderdaad moeilijk om vast te stellen wanneer een blote eigenaar aanvaardt, omdat die zelden iets moet doen (mag doen).

Ik zoek het eens op.

wolf2

#5 , 13 aug 2008 18:30

Het antwoord op mijn vraag heb ik niet gevonden, maar op uw vraag kan ik wel een antwoord geven.
ALS het werkelijk uw bedoeling is de erfenis te verwerpen, dan doet u dat gewoon (verklaring te doen op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het gebied waar de erfenis is opengevallen; meestal = adres van de overledene).

ALS dn iemand U wil aanspreken voor schulden van uw moeder zal die persoon moeten bewijzen dat U al een daad van aanvaarding heeft gesteld. En aangezien U dat zelf niet echt weet, hoe zou die ander het dan weten?
Voorwaarde is dat U dus afgebleven bent van de bankrekeningen, van de spullen in haar huis, van haar auto, van haar huis, enz.
Dat U haar begrafenis heeft betaald is GEEN aanvaarding. Dat U successiercechten heeft betaald is GEEN aanvaarding (U kunt ze terugvragen).

kkf
Topic Starter

#6 , 14 aug 2008 22:51

ja ik heb wel haar auto overgenomen, (wel mits betaling) maar daar staat natuurlijk niets van op papier. 1 september moet ik bij de notaris zijn, dus zullen we wel meer weten. Ook de grote van de schulden, want ik weet niet waar ik daar juist voor moet zijn. De schulden zijn wel gemaakt, misschien wel 30 jaar terug. Zijn daar ook geen verjaringstermijnen op?Bedankt voor de info.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”