testament of zo

pitters Hilda
Topic Starter
Berichten: 53

testament of zo

#1 , 19 jan 2020 15:14

Getrouwd koppel zonder kinderen wenst na overlijden dat alles naar de overblijvende partner gaat.
Ze hadden echter voor hun huwelijk ieder een onroerend goed., wat ze verkocht hebben tijdens hun huwelijk.
Dus een huwelijkscontract – langst leeft bv – heeft geen zin m.i.. , want ze krijgen nu reeds al het gemeenschappelijk vermogen na hun dood vermits er geen kinderen zijn en niet zullen komen in de toekomst. ( dat is toch zo hé)
Is het niet best dat zij ieder een handgeschreven testament maken . Geen kosten en zekerheid dat hun wens vervult wordt
Graag raad van de experten onder jullie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 20 jan 2020 19:29

Een getrouwd koppel zonder kinderen maakt idd best een testament ten gunste van de partner.
U zegt dat ieder zijn eigen onroerend goed verkocht heeft. Maar de tegenwaarde daarvan zal nu eerst beschouwd worden als 'eigen vermogen', desnoods als mindering van de gemeenschap. En zonder testament loopt u het risico dat dat bedrag naar de familie gaat.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

pitters Hilda
Topic Starter
Berichten: 53

#3 , 20 jan 2020 22:09

Bedankt. Ik had een sterk vermoeden dat het zoiets zou zijn.
Wat ik me afvraag : Als men er zelf niet over spreekt bij de notaris, wie kan dan weten dat er voor het huwelijk eigen vermogen was.. Als men nog eigen onroerend goed heeft kan men niet anders dan dit aangeven, maar als het verkocht is tijdens het huwelijk kan niemand dat toch weten Of zit fout?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 20 jan 2020 22:33

In de eerste plaats de belanghebbenden. Notariële verkoopsakten verdwijnen niet....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 21 jan 2020 11:47

Hilda, weet dat de Registratie onbeperkt zo'n situaties kan nagaan. En ze zullen het doen ook.
Maak een wederzijds testament!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5397

#6 , 22 jan 2020 00:23

Je kan ook een huwelijkscontract van algehele gemeenschap laten opstellen door de notaris. De aktekost van maximaal 500€ weegt niet op tegen het risico dat een eigenhandig testament niet gevonden wordt. Voorts testamenten die aangeven wat er te gebeuren valt na t 2de overlijden.

Daar je over een aanzienlijk vermogen spreekt doe je t best professioneel. Als broers/zussen op vinkenslag zitten om een deel in te palmen dan pak je t best professioneel aan.

Hoedanook heb je voor de uitvoering van een testament ook de notaris nodig voor de akte van erfopvolging. Een gratis attest van erfopvolging volstaat idd bij overlijden met huwelijk in t wettelijk stelsel.

pitters Hilda
Topic Starter
Berichten: 53

#7 , 22 jan 2020 09:41

Bedankt voor jullie belangrijke informatie. Op veiligheid spelden dus.
Met de gelden van de verkoop van beider onroerend goed werd een gezamenlijke gezinswoning aangekocht, De rest werd gemengd onder beide echtgenoten. De gelden werden dus niet netjes apart beheerd maar gewoon gemengd. Ik dacht dat alles dan automatisch gemeenschappelijk was geworden Niet dus ! Bedankt nogmaals voor jullie professionele raad.I

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 22 jan 2020 17:46

Verkopen van onroerende goederen laten altijd sporen na. Met dank aan Napoleon.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 22 jan 2020 19:19

Ik verwijt dat Napoleon nochtans niet, Thomas!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”