Overlijden Papa

john verbruggen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Overlijden Papa

#1 , 07 jan 2020 10:10

Beste,

Mijn vader is vorige donderdag zeer plots overleden op 72 jarige leeftijd.

Ik ben zijn enigste zoon en mijn mama is reeds enkele jaren overleden.

Ongeveer 25 jaar geleden is hij hertrouwd (gescheiden in 1986 van mijn wijlen mama), die dame heeft 3 kinderen en 9 klein kinderen.
Ze hebben 20 jaar geleden een huis gekocht.

Ik ken zijn nieuwe notaris niet maar volgens zijn huidige echtgenote heeft hij 2 jaar geleden zijn testament aangepast waardoor ik nu op niets zou recht hebben, ze zegt ik mag het huis verkopen als ik wil en moet jou niks geven, haar dochter verkoopt zijn wagen en regelt alles samen met haar en de notaris zonder ik er mag bij zijn.

Vruchtgebruik begrijp ik en vind ik normaal. Ik ben geen geldwolf maar echt totaal niets krijgen begrijp ik ook niet.

Volgens de huidige wetgeving, op wat heb ik eigenlijk recht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12836

#2 , 07 jan 2020 10:13

Eerst en vooral mijn deelneming met uw verlies.

Een kind kan niet onterft worden, als enig kind hebt u recht op de helft en bij testament kan de andere helft verdeeld worden.

Neem zelf contact op met de notaris en vraag indien nodig bijstand van uw eigen notaris.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jan 2020 10:20

Om hier correct op te kunnen antwoorden is het belangrijk te weten of uw vader met zijn tweede echtgenote ook kinderen had, of uw vader mede-eigenaar was van de bedoelde woning. Deze info is onontbeerlijk om uw aandeel in de erfenis te kennen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 07 jan 2020 14:13

Maar het aandeel kan nooit nul zijn.
Een kind kan nooit volledig onterfd worden.
Minstens de helft van de nalatenschap gaat naar de wettige erfgenamen en dat is in dit geval zijn enige zoon. Tenzij hij ook dochters had.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jan 2020 15:05

Thomas,
Ik stel nergens dat de zoon geen recht heeft. Ik vraag enkel meer uitleg. Immers TS stelt
"Ongeveer 25 jaar geleden is hij hertrouwd (gescheiden in 1986 van mijn wijlen mama), die dame heeft 3 kinderen en 9 klein kinderen. Ze hebben 20 jaar geleden een huis gekocht." Dit betekent dat de woning werd aangekocht in het nieuwe huwelijk.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 07 jan 2020 15:15

Ik wees u ook geenszins terecht.
Het huis volgt ook de gewone devolutie. Het aandeel dat de vader van TS erin had zit in de erfenis en wordt op dezelfde wijze vererfd als de rest. Tenzij een testament er specifiek anders over beschikt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”