overlijden voor ontvangen erfenis

Ginake
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wat met deel van overleden stiefzoon zonder kinderen?

#1 , 06 jan 2020 13:00

Uit zijn 1ste huwelijk had mijn echtgenoot 1 zoon. Deze is in 2019 overleden. Wat bij het overlijden van mijn echtgenoot? Waar gaat het deel van deze stiefzoon heen? Mijn echtgenoot heeft nog 2 zussen en 1 broer. Wij hebben een huwelijkscontract waarin gezinswoning en benoemd kapitaal verdeeld wordt naar elk 1/2.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ginake
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jan 2020 13:02

Mijn echtgenoot is erfgenaam van zijn (enige) overleden zoon. De erfenis is nog niet "uitbetaald". Wat indien mijn echtgenoot overlijdt voor deze erfenis is vereffend?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 06 jan 2020 13:48

Dan treden de erfgenamen van uw echtgenoot in zijn plaats.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 06 jan 2020 13:51

Hangt ervan af of de overleden zoon al dan niet kinderen heeft.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jan 2020 14:31

in de titel van het topic staat "overleden stiefzoon" zonder kinderen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 06 jan 2020 16:11

Indien echtgenoot TS overlijdt zonder kinderen en er is geen testament dan erven broers en zussen of hun kinderen.
De LLE erft het vruchtgebruik van de erfenis.

De eigen middelen en aandeel in gemeenschappelijke bezittingen van de LLE valt niet in de erfenis. De LLE behoudt zonder meer wat al van haar was.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 06 jan 2020 17:06

Ttz : als uw echtgenoot overlijdt valt inderdaad zijn erfenis open. Deze bevat ook de nog te ontvangen erfenis verminderd met alle kosten. Zijn erfgenamen betalen opnieuw successie doch krijgen een korting van 50% (met als maximum de betaalde successie) wegens vooroverlijden binnen het jaar.

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 jan 2020 17:23

Onderwerp stiefzoon en zoon samengevoegd - JurecaBE - moderator
JurecaBE moderator

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 06 jan 2020 21:09

Uit zijn 1ste huwelijk had mijn echtgenoot 1 zoon. Deze is in 2019 overleden. Wat bij het overlijden van mijn echtgenoot? Waar gaat het deel van deze stiefzoon heen? Mijn echtgenoot heeft nog 2 zussen en 1 broer. Wij hebben een huwelijkscontract waarin gezinswoning en benoemd kapitaal verdeeld wordt naar elk 1/2.
Als jullie geen gezamenlijke kinderen hebben, lijkt me normaal gesproken best dat uw man een testament opstelt in uw voordeel
Tenzij hij specifiek wat richting zussen en broer (of neefjes en nichtjes) wil doorschuiven ... maar dat doet hij dan beter bij leven ipv nadien


Broers & zussen die erven, betekent dat vooral de overheid daar wel bij vaart ...

https://belastingen.vlaanderen.be/erfbelasting

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”