twijfel bij aangifte van nalatenschap door notaris

MONACO
Topic Starter
Berichten: 152

twijfel bij aangifte van nalatenschap door notaris

#1 , 01 jan 2020 11:35

bij de aangifte van nalatenschap vraagt de notaris om de waarde van het onroerend goed aan te geven, heb daar een bedrag op gezet maar kan eventueel te veel zijn, Ik zie nu dat men een aanvraag kan doen voor een bindende schatting bij de vlaamse belastingdienst en dat zou bovendien gratis zijn, is dat juist ?
Bij aangifte van waarde effecten kan ik kiezen slotkoers datum v overlijden, datum na 1 maand, datum na 2 maand, juist ?
Anderzijds heb ik aan mijn kind een bedrag van 8.000 E gestort voor kosten waarvan de notaris nu zegt dat het moet aangegeven worden als schenking en daar 3% op betalen. ik heb wel vermeld dat het kosten zijn en denk ergens gelezen te hebben dat mien tot 12.500 E mag geven zonder daarop belast te worden. Ik veronderstel dat ik toch nog die aangifte door de notaris kan verbeteren en ondertekenen voor akkoord ?
Dank bij voorbaat voor antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 01 jan 2020 11:48

1. men moet de waarde van een onroerend goed opgeven, maar die liever naar beneden 'afronden', op een realistische manier. Dus niet te hoog zetten. Is de fiscus niet akkoord : men kan onderhandelen.
2. Effecten : men kan idd kiezen uit 3 datums, maar wel dezelfde datum voor alles. Men noteert dus de laagste totale waarde van de drie datums.
3. Hangt ervan af wat die onkosten zijn. Als die 8000 € vb. gediend hebben om een auto te herstellen, is dit idd een schenking. Dat bedrag wordt dan meegeteld om te bepalen welke erfbelasting de ontvanger ervan moet betalen. En ja, als die zijn erfenis minder bedraagt dan 12500 euro, moet die niets betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5941
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 01 jan 2020 12:48

Wat heeft UW schenking aan uw kind te maken met uw erfenis?
Het gaat toch over twee totaal verschillende, losstaande zaken?

U bent niet verplicht die 3 percent te betalen. Als u nog drie jaar leeft valt die 8 000 EUR sowieso buiten UW nalatenschap.

Het klopt ook niet dat er na een overlijden nog schenkbelasting (3 percent) kan worden betaald (wat uw notaris LIJKT te beweren). Alles valt dan in de erfenis, ook de schenkingen van minder dan drie jaar geleden waarop BIJ LEVEN geen schenkingsrechten werden betaald.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 01 jan 2020 20:17

Wat heeft UW schenking aan uw kind te maken met uw erfenis?
Het gaat toch over twee totaal verschillende, losstaande zaken?

U bent niet verplicht die 3 percent te betalen. Als u nog drie jaar leeft valt die 8 000 EUR sowieso buiten UW nalatenschap.

Het klopt ook niet dat er na een overlijden nog schenkbelasting (3 percent) kan worden betaald (wat uw notaris LIJKT te beweren). Alles valt dan in de erfenis, ook de schenkingen van minder dan drie jaar geleden waarop BIJ LEVEN geen schenkingsrechten werden betaald.
@ Thomas : spreek je uzelf nu niet tegen? Valt het nu niet of wel in de erfenis?
Uw uitleg lijkt me verward!
Een schenking van een overledene die getrouwd was in gemeenschap, wordt opgenomen in diens nalatenschap als die binnen de drie jaar overlijdt. en er wordt (evt) erfbelasting op betaald. En alle schenkingen van de overledene dienen verrekend te worden bij de verdeling, ook al zijn ze meer dan drie jaar geleden gebeurd en moet er geen belasting meer betaald worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5941
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 01 jan 2020 20:24

Maar het is TS die de schenker is! TS leeft nog...
Want hij schrijft: " heb ik aan mijn kind een bedrag van 8.000 E gestort "
TS heeft gestort. Niet de overledene.
Ik weet niet welke de relatie was tussen TS en overledene.

" waarvan de notaris nu zegt dat het moet aangegeven worden als schenking en daar 3% op betalen"
Waarom die notaris zegt dat er verplicht schenkingsrecht dient te worden betaald op de storting die TS heeft gedaan aan zijn kind is mij een raadsel.

Er zit alleszins een tegenstrijdigheid in de vraagstelling.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 02 jan 2020 18:57

Bij schenking uit de gemeenschap komt de helft in de nalatenschap. Er wordt geen schenkingsrecht betaald maar eventueel wel erfbelasting.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”