Gehandicapte broer (66%): wat bij overlijden ouders?

Kerstie
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Gehandicapte broer (66%): wat bij overlijden ouders?

#1 , 30 dec 2019 21:31

Dag allemaal

Moet ik (of mijn gezin) opdraaien voor de zorg en kosten hiervoor van mijn gehandicapte broer indien mijn beide ouders komen te overlijden?

Even een situatieschets:

Ik kom uit een gezin van 4 kinderen: ikzelf, mijn zus, gehandicapte broer (66%) en mijn jongste broer.

Mijn gehandicapte broer is autistisch. De zorg ligt momenteel bij mijn ouders, zowel de ‘fysieke’ zorg als financiële zorg. Binnenkort wordt mijn broer 25 jaar.

Ikzelf ben getrouwd en heb 2 jonge kinderen. Mijn zus is ook getrouwd met (voorlopig) 1 jong kindje en mijn jongste broer studeert nog.

Mijn relatie met mijn zus en gehandicapte broer is niet zo denderend. Die met mijn jongste broer is oké.

Nu is het zo dat ik me afvroeg wat ‘ze’ (= de staat en mijn zus en broers) van mij kunnen en mogen eisen omtrent de zorg voor mijn gehandicapte broer indien mijn ouders (plotseling) komen te overlijden.

Ik wens niet belast te worden met de zorg van mijn broer - waar ik sowieso al niet goed mee overeen kom. Dit noch fysiek, noch financieel. Ook indien mijn jongste broer of zus de (fysieke) zorg tot zich wil nemen, wens ik hier niet aan deel te nemen.

Ik wil mijn gezin - met name mijn kinderen - alles kunnen geven waarvan ik vind dat zij als mijn kinderen zijnde recht op hebben en meer (zoals iedere ouder wel wil). De zorg voor mijn gehandicapte broer zou ervoor zorgen dat mijn kinderen hier de dupe van zouden worden. Dit wil ik NIET.

Concreet:

- Kan de voogdij of toeziende voogdij mij verplicht worden opgelegd?

- Kan de financiële zorg voor mijn gehandicapte broer mij opgelegd worden?

- Kan de financiële zorg mij deels opgelegd worden?

- Zijn er andere zorgen (financieel of fysiek) die mij (deels) opgelegd kunnen worden?

- Gelden de antwoorden op bovenstaande ook indien de andere familieleden (mijn zus en broer) dit niet kunnen? In welke mate?

Alvast bedankt voor jullie informatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 30 dec 2019 23:08

Beste

In de wet staat geen onderhoudsplicht tussen broers en zussen.
In die zin kan u of uw zus/broer niet aangesproken worden in financiële zin.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 31 dec 2019 16:10

Uw ouders kunnen wel per testament de helft van hun vermogen toewijzen aan het betreffende kind om z n zorgnoden te lenigen. De andere helft kan in vier gedeeld worden zodat hij 5/8sten kan verkrijgen.

Reclame

Kerstie
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 dec 2019 17:45

Basejumper en Sirkii

Bedankt voor de info! Wat de erfenis betreft: dat vind ik niet erg. Wel is het handige info om te weten!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”