facturen bij aanvaarding nalatenschap onder voorrecht van boedelbeschrijving

grumpy2
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

facturen bij aanvaarding nalatenschap onder voorrecht van boedelbeschrijving

#1 , 27 dec 2019 15:15

Mijn vader is onlangs overleden. Er zijn 2 erfgenamen en we hebben samen de nalatenschap aanvaard onder voorrecht van boedelbeschrijving.

Ik heb alle niet-fiscale en niet-sociale schuldeisers hiervan op de hoogte gebracht. Bij mijn weten mogen we in de termijn van 3 maanden na publicatie in het Belgisch Staatsblad geen van de openstaande facturen betalen. Alle schuldeisers begrijpen dit en aanvaarden dat de facturen momenteel niet betaald kunnen worden behalve 1 schuldeiser. Ik heb hen op de hoogte gebracht dat ik bij wet aan geen van deze facturen mag voldoen (klopt dat wel?). Zij zeggen nu dat ze verplicht zijn een procedure op te starten met gerechtsdeurwaarder. Ik ga er van uit dat dit aanvullende kosten met zich mee zal brengen.

Aangezien ik de leverancier prompt op de hoogte heb gebracht van de situatie, zelfs met een uittreksel van de publicatie in het staatsblad, moet ik de eventuele extra kosten die hiermee gepaard zullen gaan dan wel aanvaarden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 28 dec 2019 12:19

Begrafenis en ziekenhuis moet je hoedanook betalen. Ook bv de rouwmaaltijd die jullie besteld hebben. Andere facturen niet. Deurwaarder weet dat ook dat hij niets vermag. Sommige schuldeisers proberen natuurlijk ... Gewoon negeren en de procedure volgen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”