Mijn moeder heeft zich dement gedronken.

vdgd
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Mijn moeder heeft zich dement gedronken.

#1 , 26 dec 2019 23:57

Hallo Allen,

Ik heb een alleenstaande moeder die zich niet wilt laten helpen betreft haar alcoholprobleem.
Ze is al meermaals gecollokeerd, maar geraakt niet af van haar drankverslaving.
Momenteel is haar geheugen dramatisch achteruit gegaan.
Daarom zal ze binnenkort worden geplaatst in een gesloten afdeling bij dementerende.
Z'on opname is zeer prijzig en ze is niet kapitaalkrachtig.

Ik stel me de vraag wanneer mijn moeder haar kapitaal is opgebruikt er aan onze deur kan worden geklopt om de rekening te betalen.

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

vdgd
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 dec 2019 23:19

Dank u voor het duidelijk antwoord.

Vraag 1:
Is het dan niet beter om mijn erfenis af te staan?
Vermoedelijk kunnen ze dan geen beroep doen op mij?

Voor alle duidelijkheid zou ik mijn moeder wel willen helpen wanneer ze dement zou worden door ouderdom, maar ik wil haar geen geld geven omdat ze
zich dement drinkt.

Vraag 2:
Wanneer ik mijn erfenis af sta, dan wordt mijn kind waarschijnlijk automatisch erfgenaam.
Het kleinkind kunnen ze toch niet aansprakelijk stellen hé?

Alvast bedankt voor uw antwoorden.

Met vriendelijke groeten

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 27 dec 2019 23:27

1) Neen, de erfenis staat hier los van

2) Zie hierboven. Maar ook kleinkinderen kunnen verplicht worden bij te leggen, al is dit zeldzamer.

Alle begrip voor de situatie, maar als u niet betaalt, komt de factuur bij mij en andere belastingbetalers terecht, dat is ook niet correct.

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 28 dec 2019 00:00

Laat voor alle veiligheid de vrederechter al een bewindvoerder aanstellen dan, kan ze haar eigen geld al niet meer beheren.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#6 , 28 dec 2019 00:34

Wat als hij niet kan betalen ?

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 28 dec 2019 00:50

Bewindvoerder beheer de financiën - dement wegen syndroom Korsakov is een medisch probleem en zal wel onder max factuur vallen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 dec 2019 11:03

T.S. de eerste en voornaamste vraag die hier moet gesteld worden is:
Wordt uw moeder opgenomen in een woonzorgcentrum of in een Psychiatrisch Ziekenhuis?
Wat soort inkomen heeft uw moeder? Is zij jonger of ouder dan 65 jaar? Werd voor haar een ITT en/of IVT aangevraagd, indien jonger dan 65 jaar of een ZOZ, ouder dan 65 jaar? De aanstelling van een bewindvoerder lijkt me in deze ook aangewezen. Voor wat de maximumfactuur betreft: bepaalde kosten bij opname in het ziekenhuis zoals het persoonlijk aandeel in de ligdagprijs (bij opname in een psychiatrisch ziekenhuis enkel tot de 365ste dag). Lees zeker deze rubriek: https://www.zorg-en-gezondheid.be/finan ... gstehuizen

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 28 dec 2019 11:47

Is het dan niet beter om mijn erfenis af te staan?
Dat kan pas bij overlijden.

Verwerpen is de juridische term.

Wanneer ik mijn erfenis af sta, dan wordt mijn kind waarschijnlijk automatisch erfgenaam.
Het kleinkind kunnen ze toch niet aansprakelijk stellen hé?
Als u de erfenis verwerpt, wordt uw kind automatisch erfgenaam.

Voor een minderjarig kind moet U dus ook de verlieslatende erfenis verwerpen - dat is een procedure via de Vrederechter.
Normaal gebeurt dat met "Aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving" van de erfenis, maar als u zeker bent dat de erfenis verlieslatend is, kan u vragen meteen te verwerpen.


Meerderjarige kinderen van verwerpende erfgenamen, kiezen zelf of ze verwerpen of niet.


Als u echt goed zicht wil op de financiën van uw moeder, kan u de Vrederechter vragen om zelf als bewindvoerder aangesteld te worden.
Professionele bewindvoering kost enkel méér ...
U weet zo nadien perfect wat er te erven is ... of niet.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 dec 2019 13:27

T.S. Ik raad u aan om eens contact op te nemen met de juridische dienst van het OCMW van uw gemeente.
Art. 205 en art. 206 van het Burgerlijk Wetboek zijn een belangrijke inspiratiebron in deze. De onderhoudsplicht staat immers los van een erfenis. Een aanstelling van een bewindvoerder, kan u zelf zijn, kan de uitgaven beheersbaar houden. Verder verwijs ik ook naar mijn vorig antwoord in deze. De meeste leden van dit forum zijn immers geen juristen, ook ik niet. In deze zou ik graag verwijzen naar:
http://www.argusadvocaten.be/uploads/pd ... ef/090.pdf

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

vdgd
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 30 dec 2019 10:05

Dank aan iedereen voor de verduidelijken antwoorden.

Inderdaad de dokters spreken van Korsakov.
Mijn moeder is momenteel in een Psychiatrisch Ziekenhuis opgenomen.
Het was misschien een paniekreactie van me , maar nu zijn ze pas bezig om te zien waar ze kan worden geplaatst. Is dat nu een Psychiatrisch Ziekenhuis of een woon-zorgtehuis, afwachten dus.

Mijn moeder is nu pas 65 jaar geworden waarvan ze 40 jaar drinkt.
Ze heeft nu een weduwepensioen van ronde de 1100€.
Mijn vader heeft altijd hard gewerkt een heeft er voor gezorgd dat er een eigen bescheiden woning is.
Mijn moeder is altijd de plezante huisvrouw geweest en als we geluk hadden was er 's avonds een potje eten.
Negen jaar geleden heeft mijn vader zelfmoord gepleegd.
Het is ongelofelijk hard voor ons gezin, want ik ben het enige kind en wanneer mijn moeder ergens last veroorzaakt kloppen ze altijd aan onze deur. Geen moment rust kennen we, waardoor ze alle energie uit ons gezin zuigt.

De termen ITT en/of IVT , ZOZ zeggen me nog niets, maar dat komt nog wel denk ik.
Ik doe nu reeds de betalingen van haar, daarom zal ik voorstellen om bewindvoerder te worden.

Nogmaals bedankt voor de info.

Met vriendelijke groeten,

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 30 dec 2019 14:25

Ze heeft nu een weduwepensioen van ronde de 1100€.
Dat gaat niet volstaan voor zelfs "maar" een rusthuis
Reken daarvoor maar 1700-1800 € zonder speciallekes (kapper, etc ...) in een OCMW rusthuis.
Mijn vader heeft altijd hard gewerkt een heeft er voor gezorgd dat er een eigen bescheiden woning is.
Waarvan uw moeder dan helft eigenaar is , en volledig vruchtgebruiker ?

(Normaal bent u voor de andere helft eigenaar)

Dat vruchtgebruik - letterlijk: om er de vruchten van te "plukken"- is inbegrepen het recht om het huis te verhuren bvb.
En kan gebruikt worden om pensioen aan te vullen, en zo de kosten van rusthuis oid te dekken

Als het nog verhuurd mag worden ...

Wat er wel vaker gebeurt is dat OCMW huis huurt en dan verder verhuurt, of overkoopt.

Ik doe nu reeds de betalingen van haar, daarom zal ik voorstellen om bewindvoerder te worden.
Denk er aan dat dat dan bvb ook zal inhouden om het huis te verhuren met wat er bij komt kijken.

Voor grote kosten/reparaties, bent u zelfs zélf mede verantwoordelijk als halve eigenaar ...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 30 dec 2019 15:15

De termen ITT en/of IVT , ZOZ zeggen me nog niets, maar dat komt nog wel denk ik. Ik raad u aan om contact op te nemen met de sociale dienst van het ziekenfonds waar uw moeder is bij aangesloten. De sociale dienst van het OCMW kan u ook meer info verstrekken. De juridische dienst van het O.C.M.W. kan u meer info verstrekken omtrent bewindvoering en samen de sociale dienst meer info verstrekken omtrent onderhoudsplicht en mogelijke aanvullende uitkeringen.
Het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden:

heette vroeger de “zorgverzekering”
bedraagt 130 euro per maand
krijg je als:
je veel zorg nodig hebt, zoals ouderen die in een woonzorgcentrum verblijven of mensen die thuis veel ondersteuning nodig hebben
je bent aangesloten bij de Vlaamse sociale bescherming door elk jaar je zorgpremie te betalen
heeft geen leeftijdsgrens
vraag je aan en krijg je via je zorgkas
Zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (vroeger tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden genoemd)
Het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (vroeger de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden genoemd) is een tegemoetkoming die u kunt ontvangen als u 65 jaar of ouder bent én als uw zelfredzaamheid beperkt is.

Voorwaarden
Een zorgbudget voor ouderen met een zorgnood kunt u ten vroegste op de dag van uw 65ste verjaardag aanvragen.
Uw handicap moet erkend worden door de artsen van de Directie-generaal Personen met een Handicap. U moet minstens 7 punten behalen op de schaal van zelfredzaamheid (deze schaal geeft de invloed van uw handicap op het dagelijkse leven weer). Dat wil zeggen dat u moeilijkheden ondervindt bij het uitvoeren van dagelijkse activiteiten zoals:
u verplaatsen
eten bereiden en opeten
uzelf verzorgen en aankleden
uw woning onderhouden en huishoudelijke activiteiten doen
gevaar inschatten en vermijden
contacten onderhouden met andere personen
U moet aangesloten zijn bij een zorgkas in kader van de Vlaamse Sociale Bescherming. U moet ook alle zorgpremies betaald hebben. Indien dat niet het geval is, worden de achterstallige premies afgehouden van het zorgbudget.
U moet de laatste 5 jaar ononderbroken in Vlaanderen en/of Brussel wonen, ofwel ononderbroken sociaal verzekerd zijn in een lidstaat van de Europese Unie (EU) of in een lidstaat van de Europese Economische Ruimte (EER), of een combinatie van beide voorwaarden.
Het inkomen van uzelf en uw partner mag bepaalde grenzen niet overschrijden. Er wordt rekening gehouden met:
Pensioen
Beroepsinkomsten
Vervangingsinkomen
Spaargelden
Beleggingen
Eigendommen (huis, bouwgrond, weiland,..)
Verkoop of schenking van eigendommen
….
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

vdgd
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#14 , 31 dec 2019 11:18

@ Marcus,

Heel veel dank voor al uw info.
Ik ga me zeker informeren bij de sociale diensten.

Nogmaals dankt voor uw tijd.

Verder wenst ik iedereen een fijn 2020 toe en vooral een goede gezondheid.

Vele warme groeten,

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”