Vruchtgebruik invullen bij onroerende goederen in aangifte nalatenschap ?

cm1971
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Vruchtgebruik invullen bij onroerende goederen in aangifte nalatenschap ?

#1 , 26 dec 2019 18:48

Mijn vader is 6 jaar geleden gestorven waardoor het onroerend goed toekwam
- aan mijn moeder : 1/2 VE en 1/2 VG
- aan mijn zus : 1/4 NE
- aan mij : 1/4 NE

Enkele jaren daarna heb ik de delen van mijn moeder en zus in de naakte eigendom van het huis overgekocht. Hierdoor had mijn moeder enkel nog het vruchtgebruik en ik de volledige naakte eigendom.

Een maand geleden is mijn moeder gestorven waardoor het vruchtgebruik nu uitdooft en naar mij komt.

Ik heb gebeld met de infolijn van de Vlaamse Belastingdienst en zij geven aan dat in de aangifte van nalatenschap het vruchtgebruik van mijn moeder ingevuld en geraamd moet worden bij 'beschrijving en raming van de onroerende goederen'. Klopt dit wel ? In een andere discussie op dit forum werd gezegd dat dit niet hoefde.

Graag wat duidelijkheid.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9898
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 27 dec 2019 13:38

Het vruchtgebruik komt kosteloos over naar uw blote eigendom. Waarde aangeven heeft geen nut. U moet wel vermelden dat er een overdracht is van vruchtgebruik voor het betreffende gebouw van uw moeder naar u.
pagina 21 van het formulier : overgang. U als begunstigde , moeder als bron.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5432

#3 , 27 dec 2019 17:23

Is er een notarisakte van t overkopen van die blote eigendom? De betaalde geldwaarde ervan aan uw moeder moet je kunnen aantonen (en declareren)

Reclame

wanton
Berichten: 9898
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 27 dec 2019 19:14

Als die afkoop gebeurd is minder dan 3 jaar voor het overlijden van moeder, wordt dit bedrag verondersteld aanwezig te zijn in haar nalatenschap. Of verklaren wat er mee gedaan is. U moet alles bekijken vanuit haar standpunt. Kijk dus de datums eens na.
Als er meer dan drie jaar is verlopen, moet je er niets van aantrekken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

cm1971
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 dec 2019 11:13

Die afkoop is meer dan 3 jaar geleden en hoef ik dus niet meer te vermelden.

Wat het vruchtgebruik betreft, de waarde dus niet invullen bij de “Onroerende goederen” ?

Wel raar dat die ambtenaar van de Vlaamse Belastingdienst uitdrukkelijk zegt om dat wel te doen. Als het ingevuld is, wordt dit dan meegeteld in de activa van mijn moeder ? Of aanzien ze dit enkel als extra info ?

Thomas Morus
Berichten: 5941
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 29 dec 2019 11:23

Op vruchtgebruik dat wegvalt na overlijden vruchtgebruiker en waardoor de blote eigenaar volle eigenaar wordt is in de regel GEEN erfenisrecht verschuldigd.

De enige uitzondering daarop is ingeval het onroerend goed voorwerp was van een gesplitste aankoop: in dat geval wordt de blote-eigenaar-erfgenaam belast op de waarde van het goed in volle eigendom tenzij hij aantoont de blote eigendom destijds met eigen middelen aangekocht te hebben.

Ik begrijp de vraag van die ambtenaar dan ook niet. Waarom hij de waarde van het vruchtgebruik van u wil vernemen is me een raadsel.
In de gevallen waar nodig -en dat is hier niet het geval- berekent de belastingdienst die waarde zelf volgens de leeftijd van de overledene.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

cm1971
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 dec 2019 13:57

Op vruchtgebruik dat wegvalt na overlijden vruchtgebruiker en waardoor de blote eigenaar volle eigenaar wordt is in de regel GEEN erfenisrecht verschuldigd.

De enige uitzondering daarop is ingeval het onroerend goed voorwerp was van een gesplitste aankoop: in dat geval wordt de blote-eigenaar-erfgenaam belast op de waarde van het goed in volle eigendom tenzij hij aantoont de blote eigendom destijds met eigen middelen aangekocht te hebben.

Ik begrijp de vraag van die ambtenaar dan ook niet. Waarom hij de waarde van het vruchtgebruik van u wil vernemen is me een raadsel.
In de gevallen waar nodig -en dat is hier niet het geval- berekent de belastingdienst die waarde zelf volgens de leeftijd van de overledene.

@Thomas Morus : dus het vruchtgebruik niet vermelden bij de onroerende goederen ?

Thomas Morus
Berichten: 5941
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 29 dec 2019 18:55

Op vruchtgebruik dat wegvalt na overlijden vruchtgebruiker en waardoor de blote eigenaar volle eigenaar wordt is in de regel GEEN erfenisrecht verschuldigd.

De enige uitzondering daarop is ingeval het onroerend goed voorwerp was van een gesplitste aankoop: in dat geval wordt de blote-eigenaar-erfgenaam belast op de waarde van het goed in volle eigendom tenzij hij aantoont de blote eigendom destijds met eigen middelen aangekocht te hebben.

Ik begrijp de vraag van die ambtenaar dan ook niet. Waarom hij de waarde van het vruchtgebruik van u wil vernemen is me een raadsel.
In de gevallen waar nodig -en dat is hier niet het geval- berekent de belastingdienst die waarde zelf volgens de leeftijd van de overledene.

@Thomas Morus : dus het vruchtgebruik niet vermelden bij de onroerende goederen ?
Ik heb het huidige formulier zelf nog nooit gebruikt. Ik vermoed dat je moet vermelden dat er een vruchtgebruik afloopt, maar zonder waarde.
Anderen gaan deze info waarschijnlijk nog aanvullen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9898
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 30 dec 2019 18:20

zie mijn bericht van 27/12 14.38 u : overgang van vruchtgebruik melden op p 21 van het formulier.
Dat is alles!!!!!!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

cm1971
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 jan 2020 18:39

zie mijn bericht van 27/12 14.38 u : overgang van vruchtgebruik melden op p 21 van het formulier.
Dat is alles!!!!!!
Bedankt voor de info !

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”