hoe begunstigde groepsverzekering aanpassen

davidbowie
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

hoe begunstigde groepsverzekering aanpassen

#1 , 23 dec 2019 14:47

Ik ben sinds kort gaan wettelijk samenwonen, ik wil echter dat mijn groepsverzekering bij overlijden wordt uitbetaald aan mijn kinderen van mijn eerste huwelijk. Volgens mijn groepsverzekering zou het overlijdenskapitaal uitbetaald worden aan de wettelijk samenwonende partner. Dit kan ook niet via testament gewijzigd worden. Wat kan ik alsnog doen om mijn kinderen te laten genieten van de groepsverzekering mocht ik vroegtijdig overlijden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 23 dec 2019 14:52

Verzekeringsmaatschappij moet dit enkel op uw vraag aanpassen als uw pensioenreglement afwijkingen voorziet. In het andere geval heeft u pech, vrees ik.
"sowieso" schrijf je zo.


Reclame

davidbowie
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 dec 2019 15:45

In de link van 'father b' gaat het niet om een groepsverzekering denk ik. Het kan toch niet zijn dat ik niet zelf kan beslissen naar welke rechthebbende mijn overlijdensvergoeding gaat??? Kan ik dit ook niet in een akte bij de notaris vastleggen?

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 25 dec 2019 15:16

Toch best eens aanvragen bij de werkgever zelf, of bij de maatschappij hoor.

Trouwens, wie heeft de premies gedragen?

Een groepsverzekering is een maatpak, en kan voor elke polis van elke werkgever verschillende clausules omvatten.

davidbowie
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 dec 2019 19:26

Ik heb me bevraagd bij mijn werkgever, deze zegt dat de groepsverzekering enkel wordt betaald aan de feitelijk samenwonende (mijn nieuwe partner dus), maar ik vind dat niet zo eerlijk, mijn kinderen zijn 10 en 8 jaar en bij vroegtijdig overlijden wil ik dat dat geld naar hen gaat, mijn nieuwe partner wil ook dat dat geld naar MIJN kinderen van mijn eerste huwelijk gaat, kan ik een akte bij de notaris laten opstellen?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”