Erfenis en onderhoudsplicht

Ralou89
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Erfenis en onderhoudsplicht

#1 , 16 dec 2019 12:52

Beste,

Ik vond geen definitief antwoord op de site vandaar dat ik mijn vraag nogmaals bondig zal stellen.

Door omstandigheden en het ontzeggen van mijn kinderbijslag waardoor ik altijd afhankelijk ben geweest van studiebeurs en anderen dan mijn ouders heb ik al meer dan vijf jaar quasi geen contact meer.
Mijn ouders zijn echter in een financieel zeer slechte situatie waar er geen zicht is op beterschap.
Ze hebben dertien kinderen en gaan er duidelijk van uit dat deze hen zullen opvangen op hun oude dag.
Nu ik in een vaste relatie zit en geen last in de toekomst wil brengen zou ik graag willen afstand doen van enige erfenis en daarbij vanwege het niet contact en het feit dat ik ondanks mijn recht toen nooit ondersteund ben via bv kinderbijslag vroeg ik me ook of het mogelijk is afstand te doen van mijn onderhoudsrecht . Vermits zij er niet voor mij konden en wilden zijn de afgelopen tien jaar en genoeg andere kinderen hebben.

Wat is jullie advies , idee hierrond?

Alvast vriendelijk bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 16 dec 2019 13:36

zou ik graag willen afstand doen van enige erfenis
U kan niet vooraf afstand doen van een nalatenschap.

Als de situatie zich voordoet, zal u de (waarschijnlijk verlieslatende) erfenis(sen) moeten verwerpen
Als u dan kinderen heeft, moet u dat ook in hun naam doen (dit is een procedure via de Vrederechter) anders nemen zij uw plaats in als erfgenaam.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 16 dec 2019 14:57

Wat een geluk hebt u dat de (mogelijke?) onderhoudskosten zullen worden verdeeld over DERTIEN kinderen!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 dec 2019 15:12

U kan geen afstand doen van uw onderhoudsplicht.

Wel kan u zich verweren als u hiervoor aangesproken wordt. Daarover is rechtspraak te vinden waarbij het gebrek aan enige 'band' ervoor zorgt dat het kind in kwestie niet moet opdraaien.

In dat geval mag de gemeenschap het betalen.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Ralou89
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 dec 2019 14:45

Op zich is de onderhoudsplicht inderdaad niet hoog, maar wat met de schulden die ze ondertussen hebben opgebouwd, dienen die op het moment dat die onderhoudsplicht in gang wordt gezet ook opgeëist bij de kinderen?

Ralou89
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 dec 2019 14:46

U kan geen afstand doen van uw onderhoudsplicht.

Wel kan u zich verweren als u hiervoor aangesproken wordt. Daarover is rechtspraak te vinden waarbij het gebrek aan enige 'band' ervoor zorgt dat het kind in kwestie niet moet opdraaien.

In dat geval mag de gemeenschap het betalen.

Zie bovenstaande reactie /vraag.

Vriendelijk bedankt voor de respons!

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 17 dec 2019 15:09

wat met de schulden die ze ondertussen hebben opgebouwd
Schulden zijn niet overdraagbaar naar iemand anders
(Tenzij je zelf ergens borg voor stond, zelf mee tekende voor contract, ... etc. )

Enige mogelijkheid is via erfenis de schulden over te erven.
Maar dat kan u voorkomen door -zie boven- de erfenis te verwerpen (bij de notaris). Ook voor eventuele kinderen van u (en andere erfgenamen)

U doet dan best niets met, voor, of neemt niets aan uit , de nalatenschap ...

Wat wel en geen "stilzwijgende aanvaarding" van een nalatenschap inhoudt, kan u bvb hier lezen:
http://www.argusadvocaten.be/uploads/pd ... ef/089.pdf

Stel dus géén daden van aanvaarding, als je de erfenis ooit wil verwerpen :!:

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 17 dec 2019 17:25

Op zich is de onderhoudsplicht inderdaad niet hoog, maar wat met de schulden die ze ondertussen hebben opgebouwd, dienen die op het moment dat die onderhoudsplicht in gang wordt gezet ook opgeëist bij de kinderen?
Zolang er geen aanvaarde erfenis is kunnen de historische schulden niet bij de kinderen worden opgeëist.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”