Vraag over wettelijke reserve bij overlijden

Joris98
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vraag over wettelijke reserve bij overlijden

#1 , 14 dec 2019 06:41

Beste leden

Je hebt een nieuw samengesteld gezin. 2 kinderen van de vader en 1 kind van de moeder. Geen gemeenschappelijke kinderen. De vader overlijdt met langst leeft al heeft. Wat is de wettelijke reserve dan van de 2 echte kinderen van de vader en wat is de wettelijke reserve van het stiefkind? Waar hebben ze recht op met andere woorden?

Er is een gezinswoning, eigen rekening vader, eigen rekening moeder en een gemeenschappelijke rekening.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 14 dec 2019 12:21

De 2 echte kinderen van de vader zijn de wettelijke erfgenamen. Hun reserve is 1/3 per erfgenaam dus samen 2/3.
Het contract langstlevende al kan deze reserve niet aantasten. En zal aldus gereduceerd worden tot het 1/3 niet reservatie deel. Het kind van de echtgenote is geen erfgenaam.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Joris98
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 dec 2019 00:48

Kan iemand dit bevestigen? En hoe is dit dan bijvoorbeeld met 3 echte kinderen en 1 stiefkind? Ik dacht dat de wettelijke reserve gewijzigd was naar de helft dat naar de kinderen moet gaan?

Dus in dat geval 1/4de van de gezinswoning verdelen over 3 kinderen. 1/4de van de gemeenschappelijke rekening verdelen over 3 kinderen. En 1/2de van de eigen rekening van de vader verdelen over 3 kinderen.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 18 dec 2019 18:33

Idd, de reserve van de tot de nalatenschap komende kinderen is beperkt tot 50 %. De andere helft kan via vb. testament toegekend worden aan de echtgenoot/ote.
Op deze manier evenwel worden de eigen kinderen benadeeld to. het stiefkind. Want de eigen kinderen erven niet van hun stiefmoeder.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 19 dec 2019 00:07

De 2 echte kinderen van de vader zijn de wettelijke erfgenamen. Hun reserve is 1/3 per erfgenaam dus samen 2/3.
Het contract langstlevende al kan deze reserve niet aantasten
Tiens
Ik meen me te herinneren dat ik hier een paar dagen geleden al bijpostte dat de reserve toch 50% is :?:

Die 2 x 1/3 met 2 kinderen was de "oude" regeling voordien

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”