Aankoop ouderlijke woning uit onverdeeldheid

Tor
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Aankoop ouderlijke woning uit onverdeeldheid

#1 , 13 dec 2019 20:51

Beste forumleden.
Onze situatie: ik ben gehuwd zonder contract, onder wettelijk stelsel dus. Mijn zus is ook gehuwd, zonder contract.
We hebben allebei al een eigen woning.

Concreet: We hebben met 4 kinderen ons ouderlijk huis geërfd, beide ouders zijn dood.
Woning gaat online verkocht worden via biddit binnenkort. Natuurlijk, nu de woonbonus afgeschaft is voelen mijn zus en ik al de bui hangen, enfin we zien 3 mogelijkheden. Woning gaat een goede prijs aan een derde: iedereen content. Woning gaat te laag en we kopen zelf de woning.

Stel ik koop de woning alleen over. Betaal ik dan 2,5 procent registratiekosten of 10% registratierecht? Ik ben al voor 1/4e eigenaar, maar mijn vrouw niet natuurlijk... Betalen we dan over de volledige aankoopprijs deze kosten over slechts over 75 van de prijs?

Stel ik koop samen met mijn zus de woning over, ieder wordt dan 50/50 eigenaar (met als doel het huis te verhuren).
Betalen we dan 2,5% registratierechten of 10% over de volledige woning?

Mijn vrouw heeft er geen probleem mee dat de woning alleen op mijn naam komt te staan, maar mag dit wel zomaar? Ik vrees dat als mijn vrouw en ik de woning alleen zou kopen, we 10% registratierechten gaan moeten betalen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 14 dec 2019 17:18

Als je die woning zou kopen, is die altijd van u alleen. Dat zegt de wet. Wat ge daarna moet doen, is de woning in de gemeenschap brengen waardoor uw vrouw mede-eigenaar wordt. Want jullie zullen die woning kopen met geld dat uit de gemeenschap komt. Het is dus niet meer dan normaal dat zij haar deel krijgt.
Jij betaalt 2.5 % verdeelrecht.
Bespreek één en ander toch met uw notaris voor de aankoop.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”