Basisrekening bij overlijden

MONACO
Topic Starter
Berichten: 152

Basisrekening bij overlijden

#1 , 11 dec 2019 10:55

Bij het naderend overlijden van mijn echtgenoot heb ik bij de bank geprobeerd, om blokkering te vermijden, de gemeenschappelijke zichtrekening over te zetten op mijn naam hetgeen niet mogelijk blijkt zonder beide handtekeningen.
Men heeft voorgesteld om een basisrekening te openen enkel op mijn naam die niet kan geblokkeerd worden, is dat correct en wordt dat ook in de nalatenschap opgenomen ?
Lees hier ook op forum iets van een nalatenschapsrekening om een dubbele erfbelasting voor de kinderen te vermijden. Hoe werkt dat en geldt dat ook voor een effectenfortefeuille ?
Bij voorbaat dank voor antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 11 dec 2019 12:26

De bank vergist zich. Ook rekeningen op naam van de nog levende huwelijkspartner worden geblokkeerd.

Weet dat voor de afhandeling van de successie er door de bank dossierkosten aangerekend worden. Dus hoe minder rekeningen hoe beter.

Alle gemeenschappelijke goederen evenals eventuele eigen goederen van hem moeten gedeclareerd worden. Ook als ze op een rekening op uw naam staan of als baar geld onder de matras liggen.

Je kan wat contant geld afhalen om de eerste periode door te komen zonder geloop naar de banken. Wat ook gemakkelijk is als je kinderen hebt (en ze dat willen/kunnen) is dat een kind de rekeningen betaalt en terugbetaald wordt als de gelden vrijgemaakt zijn.

Uw kinderen erven de helft in blote eigendom. Inderdaad best nalatenschapsrekeningen hiervoor openen om dubbele successie te vermijden. Dit kan ook voor effectenrekeningen. Elke bank kent dat. De opbrengsten (vruchtgebruik) wordt op uw rekening gestort. Je kan de blote eigendom en het vruchtgebruik ook laten uitbetalen aan resp de kinderen en jezelf.

Als er geen kinderen zijn erf je zijn deel in volle eigendom. Dan is een tweede successie voor uw erfgenamen (broers, zussen, etc) onvermijdbaar tenzij je schenkingen doet.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 11 dec 2019 14:54

Sterkte
Bij het naderend overlijden van mijn echtgenoot heb ik bij de bank geprobeerd, om blokkering te vermijden, de gemeenschappelijke zichtrekening over te zetten op mijn naam hetgeen niet mogelijk blijkt zonder beide handtekeningen.
Logisch
Bovendien maakt het niets uit, al denken mensen dat wel.

Haal wat cash af.

Na overlijden meldt u dat aan de bank, die blokkeert dan alle rekeningen van u beiden.

Vervolgens opent u op eigen naam een nieuwe rekening (eventueel zelfs bij andere bank) waarop u nadien uw loon/pensioen laat storten.
Zo kan u zelf werken met loon/pensioen ipv voor elke pruts aan de bank te moeten vragen de betaling voor u te doen v an de geblokkeerde rekening.

Men heeft voorgesteld om een basisrekening te openen enkel op mijn naam die niet kan geblokkeerd worden, is dat correct en wordt dat ook in de nalatenschap opgenomen ?
Elke rekening vd partners wordt geblokkeerd bij overlijden ... niet meteen, tenzij u het er zelf meldt, maar het komt.
Lees hier ook op forum iets van een nalatenschapsrekening om een dubbele erfbelasting voor de kinderen te vermijden. Hoe werkt dat en geldt dat ook voor een effectenfortefeuille ?
Jullie kinderen erven de "naakte eigendom"
U het vruchtgebruik, ttz, de opbrengst ervan

Dus bij verdeling nalatenschap, zorgt u dat deze gelden en waarden op aparte nalatenschapsrekening(en) komen, zodat ze nadien niet opnieuw bij uw nalatenschap ooit geteld worden ...
U krijgt de opbrengst er van, maar de kinderen zijn al "eigenaar"

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 14 dec 2019 12:40

Toch wel wat nuance graag.
De dossierkosten nalatenschap is een vaste kost ongeacht aantal rekeningen.
In de mesten gevallen zal de bank een voorschot van Max 5000 euro opvegen rekening van langstlevende boeken die NIET geblokkeerd is. Verder worden kosten nutsbedrijven, begrafenis, ziekenhuis, rusthuis.... betaald van de nalatenschap. Cash geld, andere bank, pensioen wijzigen is allemaal zinloos.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 14 dec 2019 13:40

In de mesten gevallen zal de bank een voorschot van Max 5000 euro op een rekening van langstlevende boeken die NIET geblokkeerd is. Verder worden kosten nutsbedrijven, begrafenis, ziekenhuis, rusthuis.... betaald van de nalatenschap.
Is allerminst zo bij alle banken.

Niks vrijgeven rekening langstlevende
Niks voorschot van 5000€
In plaats daarvan: elke prul naar dienst nalatenschappen sturen voor betaling :!:
Tot erfenis volledig uit de voeten is.

En dat was bij één vd allergrootste spelers op de bankenmarkt ...

Cash geld, andere bank, pensioen wijzigen is allemaal zinloos.
Absoluut niet ...

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 14 dec 2019 17:40

Ik moet in deze basejumper bijtreden. De bank mag tot max. 5000 € van de geblokkeerde gelden overmaken aan de overlevende echtgenoot. Op die manier kan die de kosten van levensonderhoud en derg. betalen in afwachting van de vrijgave van de nalatenschap. De tijd dat de LLE zonder geld gezet werd is gelukkig lang voorbij.
En ja, een nieuwe rekening openen is enkel te doen als de afhandeling van de nalatenschap vb. door onenigheid in de familie lang kan duren. Gelden van vb. pensioenen die uitbetaald zijn na het overlijden, worden niet geblokkeerd en kunnen normaal besteed worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 14 dec 2019 18:17

Enkel bij volledige scheiding van goederen worden de rekeningen van de LLE onmiddellijk (of snel) terug vrijgegeven.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5395

#8 , 14 dec 2019 18:44

Toch wel wat nuance graag.
De dossierkosten nalatenschap is een vaste kost ongeacht aantal rekeningen.
In de mesten gevallen zal de bank een voorschot van Max 5000 euro opvegen rekening van langstlevende boeken die NIET geblokkeerd is. Verder worden kosten nutsbedrijven, begrafenis, ziekenhuis, rusthuis.... betaald van de nalatenschap. Cash geld, andere bank, pensioen wijzigen is allemaal zinloos.
... is een vaste kost per bankrelatie. Tussen de 75€ en 150€ per jaar (kan dus oplopen als de successie niet vlot geregeld geraakt). Bij een overlijden heb je al zo veel zorgen. Vermijd dus het geloop naar voorschotten als het even kan. De ene bank doet daar al lastiger over dan de andere.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 15 dec 2019 00:16

De tijd dat de LLE zonder geld gezet werd is gelukkig lang voorbij.
2016
2017
2019

Volgens mij is dat nog niet erg lang voorbij.

Bij de 2 grootste banken van België

Evi (Odos)
Berichten: 353
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#10 , 15 dec 2019 10:56

De tijd dat de LLE zonder geld gezet werd is gelukkig lang voorbij.
2016
2017
2019

Volgens mij is dat nog niet erg lang voorbij.

Bij de 2 grootste banken van België
De praktijk is inderdaad helaas lang niet zo rooskleurig als de theorie laat uitschijnen. Een blokkering van meer dan een jaar (zonder goede reden en/of zonder geld dat je krijgt en/of zonder informatie over geweigerde domiciliëringen) is echt geen uitzondering. Al is mijn ervaring dat je de grootste problemen niet tegenkomt bij de grote banken maar veel meer bij de kleintjes die zo graag reclame maken met "goedkoop" en "gratis".
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 15 dec 2019 18:36

Uit ervaring weet ik dat oa. BNP Fortis dat principe van geld ter beschikking te stellen aan de LLE al toepaste lang voor het in een wet stond.
Hetgeen Evi (Odos) aanhaalt, kan ik enkel toeschrijven aan de onbekwaamheid vaan de plaatselijke mensen van de bank. De medewerking van alle erfgenamen ( LLE, kinderen, …) is wel nodig. Ik blijf er bij dat een nalatenschap bij de bank kan vrijgegeven worden binnen een periode van 2 maanden na overlijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

MONACO
Topic Starter
Berichten: 152

#12 , 15 dec 2019 18:40

huwelijkscontract wettelijk stelsel, vermeldt ,onroerend helft volle eigendom,en vruchtgebruik, roerend in volle eigendom. Nalatensschapsrekening aangeraden ?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 15 dec 2019 21:16

huwelijkscontract wettelijk stelsel, vermeldt ,onroerend helft volle eigendom,en vruchtgebruik, roerend in volle eigendom. Nalatensschapsrekening aangeraden ?
https://www.notaris.be/erven-schenken/e ... geno-o-t-e :

De overledene was gehuwd en had kinderen

De weduwe of weduwnaar krijgt het vruchtgebruik van de hele nalatenschap, de kinderen krijgen de blote eigendom. Alle kinderen van de overledene, uit een vorig of uit het laatste huwelijk, buitenhuwelijkse en geadopteerde, zijn gelijkgesteld en hebben dezelfde rechten.



Het roerende deel van de nalatenschap, zet men dan wel eens op een nalatenschapsrekening: het is immers van de kinderen, u krijgt er enkel het vruchtgebruik op .

Zo'n aparte rekening zorgt er voor dat deze gelden / waarden ook effectief apart blijven en niet vermengd geraken met uw eigen middelen.
In welk geval er het gevaar is dat de kinderen er nadien nogmaals op belast worden als u ooit ook overlijdt ...

Nu is dat vruchtgebruik op geld tegenwoordig 2 keer niks meer waard, maar intussentijd kan niemand er wat mee doen, dus kan je net zo goed aan de kinderen doorstorten, die er mogelijk nuttiger gebruik van kunnen maken.
Waarden ed, kan wat anders zijn ...
Moet u uiteraard in uw eigen situatie beoordelen.

MONACO
Topic Starter
Berichten: 152

#14 , 23 dec 2019 16:29

Is het normaal dat men 2 à 3 weken moet wachten, in vergelijking met een attest, alvorens een akte van erfopvolging te bekomen ? de bank heeft ook nog steeds de vereiste 5000 euro niet vrijgemaakt, na meer dan een week, waardoor ik facturen en bestellingen niet kan betalen en het risico loop dat interesten aangerekend worden, is zoiets wettelijk ?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#15 , 23 dec 2019 17:23

Het duurt altijd tegenwoordig minstens 3 weken alvorens een attest of akte van erfopvolging wordt afgeleverd. Er dienen een aantal zaken van fiscale orde opgevraagd en nagekeken worden.
Kosten van uitvaart en ziekenhuis kunnen steeds betaald worden. Heeft u al gevraagd of u die 5000 euro kan hebben? Daar is wel een contract voor te tekenen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”