Schulden erfenis

Herlinde2019
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Schulden erfenis

#1 , 03 dec 2019 11:39

Beste,

Ik zal het even kort en zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen

- Mijn mama gaat komen te overlijden (ze is zwaar ziek) en heeft voor ongeveer 20.000 euro schulden
- Haar moeder van 90 leeft nog maar haar vader is overleden, hierdoor heeft zij samen met haar broer al een deeltje van het huis geerfd. (geschat op 400.000 euros), mijn oma heeft hier nog het vruchtgebruik van
- Ik was sowieso van plan om de erfenis (inclusief schulden) van mijn mama te aanvaarden omdat de schulden van mijn mama minder zijn dan de erfenis die ik zal krijgen als het huis wordt verkocht en ik dan de helft van haar stuk dan krijg
- Mijn broer is van plan om ook de erfenis te aanvaarden inclusief de schulden, ik zit hierdoor een beetje in de knoei, mijn broer is geen held in het betalen van facturen en zit ook al in schuldbemiddeling met loonbeslag.
- Mijn grootste angst is dat als ik het aanvaard en mijn broer ook dat ik voor de schulden 100% zal moeten opdraaien als mijn broer het niet aflost
- Als mijn broer de erfenis niet aanvaard, zal ik natuurlijk ook wel alle schulden moet aanvaarden maar dat kan mij dan niet zoveel schelen omdat ik dan ook meer van het huis zal erven.

Mijn vraag: is er een mogelijkheid om bij de notaris vast te leggen wie welke schuld aanvaard en hier dan ook een wapen achter de hand kan hebben als er dan toch een gerechtsdeurwaarder mij bij komt voor een schuld die hij aanvaard zou hebben? Ik heb schrik dat ik voor alle schulden ga moeten opdraaien en mijn broer niks (ook 5 kinderen, niet zo veel inkomen)
Mijn broer heeft ook geld geld om de begrafenis te betalen en ook geen geld om alle kosten te betalen om haar appartement leeg te halen.

Nog drie nuances:

- Mijn mama zat in een collectieve schuldenregeling sinds 5 jaar met een bewindvoerder
- Mijn broer heeft een huis
- Mijn echtgenoot heeft een huis gekocht voor ons huwelijk, wij zijn getrouwd onder het wettelijk stelsel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 03 dec 2019 22:14

IK zal pogen morgen een omstandig antwoord te geven
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”