erfrecht

pls
Topic Starter
Berichten: 2

erfrecht

#1 , 02 apr 2006 13:11

woon samen met partner; ik heb 2 kinderen; vriendin heeft 3 kinderen; We zijn beide gescheiden;Ik heb vast inkomen en daarnaast nog inkomen uit onroerend goed dat ik verhuur; ik ben eigenaar van een woonhuis waarin we samenwonen;Mijn wens is dat na mijn dood mijn huidige partner volledig de beschikking heeft over het woonhuis en van de opbrensten van het onroerend goed, maar dat na haar dood alles terugkomt bij mijn kinderen en niet bij haar kinderen; Hoe moet ik dat regelen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9898
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 02 apr 2006 14:34

Uw kinderen blijven uw wettelijke erfgenamen en hou dat zo.
U kan wel bij testament het vruchtgebruik van uw onroerende goederen overmaken aan uw vriendin. Vruchtgebruik betekent hier het recht van bewoning en de inning van eventuele huurgelden. Na de dood van de vruchtgebruikster , in de veronderstelling dat zij na U overlijdt , worden uw kinderen volledige eigenaar.
Aan te raden is dat U zich bij de burgerlijke stand van uw gemeente laat registreren als wettelijk samenwonenden.
Volgens het aangekondigde decreet van het Vlaams Gewest is deze overgang van vruchtgebruik naar uw partner , na 1/1/2007 vrij van successierechten.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”