Codes gebruikt in de aangifte van een nalatenschap

ifo
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Codes gebruikt in de aangifte van een nalatenschap

#1 , 17 nov 2019 16:31

Onderwerpen samengevoegd en aangepast JurecaBE - moderator

Beste,
Mijn ouders zijn beiden dit jaar in augustus overleden en ik vul nu de aangifte voor de nalatenschap in.
Ik zie dat er in het FAQ document voor de aangifte van het Vlaamse gewest bij codes gebruikt worden voor het aandeel in de erfenis, maar ik vind nergens een overzicht van welke codes mogen gebruikt worden/hun betekenis.
Bestaat er zo'n overzicht ?
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ifo
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 nov 2019 19:09

Beste,

In augustus zijn mijn beide ouders overleden resp. op 04/08 (vader) en 07/08 (moeder).
Ze waren getrouwd onder gemeenschap van goederen en ik ben enige dochter.

Ik neem aan dat voor :

Aangifte van nalatenschap vader :
aangever moeder : 1/1 vruchtgebruik
aangever dochter : 1/1 blote eigendom
Gemeenschappelijk vermogen aangeven.

Aangifte van nalatenschap moeder :
aangever dochter : 1/1 volle eigendom
Herhalen van het gemeenschappelijk vermogen uit de aangifte van nalatenschap vader onder het eigen vermogen in de aangifte van nalatenschap moeder.
Aanvinken van uitdoven van vruchtgebruik.

Is dit correct ?
Alvast bedankt !

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 17 nov 2019 19:58

Als de ouders op zo'n korte tijd overlijden, wordt geen rekening gehouden met vruchtgebruik.
U erft van elke ouder de helft van het totale gemeenschappelijk vermogen, in volle eigendom.
Er is geen overgang van vruchtgebruik.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Sirkii
Berichten: 5417

#4 , 18 nov 2019 08:25

In het vlaams successieaangifteformulier worden geen codes gebruikt. Wat bedoel je?

Heb je al je attest van erfopvolging (of akte als er een huwelijkscontract of testament was)? Heb je je fiscale fiches al opgevraagd bij de bankrelaties?

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 18 nov 2019 18:19

Waarom open je hiervoor een nieuw item? Ik hoop dat jij mijn bericht daar gelezen hebt.
In uw vorig bericht gebruik je de codes : 1/1 en 1/2
Je bent enig erfgenaam : jij ontvangt dus alles uit de erfenis. Noteer dan telkens : 1/1.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

ifo
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 nov 2019 17:15

Bedankt voor jullie reacties.
De situatie is echter veranderd. Ik had tot op heden geen attesten van erfopvolging ontvangen, maar inmiddels wel. Er was blijkbaar ook een huwelijkscontract, waar ik nu meer details over heb.

Het huwelijkscontract valt onder het stelsel van algemene gemeenschap met volgende bepalingen :
- 'dat bij de ontbinding van hun huwelijk door overlijden van één van hen, gans de gemeenschap zal overgaan aan de langstlevende, bepaling die van kracht blijft zelfs in geval van bestaan van kinderen. De erfgenamen van de eerststervende zullen alleen het recht hebben om de kapitalen en opbrengsten terug te nemen die uit hoofde van hun rechtsvoorganger in de gemeenschap gevallen zijn'
-'ten aanzien van hun huwelijk en slechts voor het geval dat hun huwelijk ontbonden wordt door het overlijden van één van hen, verklaren de echtgenoten te schenken, aan de langstlevende van hen, wederkerig en onherroepelijk, hetgeen zij uitdrukkelijk aanvaarden, het grootste beschikbare deel in volle eigendom en in vruchtgebruik van alle roerende en onroerende goederen door de eerststervende na te laten'

In het attest van erfopvolging van mijn vader staat :
wettige en reservataire erfgenamen : mijn moeder en ikzelf
nalatenschap komt toe aan : mijn moeder in volle eigendom

In het attest van erfopvolging van mijn moeder staat :
wettige en reservataire erfgenaam : ikzelf
nalatenschap komt toe aan : ikzelf in volle eigendom

Nu rest mij echter nog de volgende vraag ivm de aangifte van de nalatenschap van mijn vader : moet ik mezelf daar ook als aangever geven (aangezien de nalatenschap enkel aan mij moeder toekomt, maar ikzelf toch vermeld staat als erfgenaam) ? En zo ja, wat moet ik dan vermelden als 'aandeel in de erfenis' ?

Alvast bedankt voor jullie reacties !

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 20 nov 2019 18:06

Slecht nieuws

1. U moet naar de notaris
https://belastingen.vlaanderen.be/ERF_a ... fopvolging

En u heeft niet bijster veel tijd meer - 4 maanden, dus tot 4 en 7 december om de nalatenschap aan te geven :!:

Te laat, eender welke reden, zelfs na aangevraagd uitstel, leidt tot belastingsverhoging
(en dat wordt op een hogere aanslagvoet, wegens 2. ...)

https://belastingen.vlaanderen.be/EB_be ... e-aangifte


2. Betekent dat uw moeder "alles" erfde van vader, maar dat màg niet meer van de wetgever, dus is dat beperkt tot alles wat uw vader mocht doorgeven naar haar, en u vervolgens alles van moeder
Betekent dat er 2 maal, véél meer erfbelasting zal betaald worden
Bedrag gaat hoger liggen (tenzij totaal onder de 50.000€ blijft) zodat u telkens sneller in een hogere belastingsschijf valt

https://belastingen.vlaanderen.be/EB_ta ... n-partners


Zonder "langst leeft erft al" clausule, erfde u eerst van vader, vervolgens van moeder, dus telkens maar belast op hun helft.
Nu zal er 2x belast worden op de volle pot .


Er is gelukkig wel een korting bij snel opéénvolgende erfenissen, maar die compenseert niet wat u meer betaald ...
https://belastingen.vlaanderen.be/vermi ... n-het-jaar

ifo
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 nov 2019 16:26

Bedankt voor de reactie.
Maar heeft iemand misschien nog een antwoord op mijn vraag : ´ Nu rest mij echter nog de volgende vraag ivm de aangifte van de nalatenschap van mijn vader : moet ik mezelf daar ook als aangever geven (aangezien de nalatenschap enkel aan mij moeder toekomt, maar ikzelf toch vermeld staat als erfgenaam) ? En zo ja, wat moet ik dan vermelden als 'aandeel in de erfenis' ?´

Alvast bedankt !

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 23 nov 2019 19:41

Ifo, je moet naar de notaris ... en dringend, want die zijn volop bezig met verlijden van woningaktes

Laat je daar helpen bij invullen nalatenschap

Als je de opéénvolgende nalatenschappen vergeet of verkeerd ingeeft kost het snel meer ...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”