erfenis vraag

opa
Topic Starter
Berichten: 28

erfenis vraag

#1 , 17 nov 2019 11:18

Mijn echtgenote is pas overleden, wij zijn gewoon gehuwd zonder huwelijkscontract. wij bezitten samen een huis en 120000€ spaargeld.
Er zijn 2 kinderen en 2 kleinkinderen, dinsdag heb ik een afspraak met de Notaris. Om een beetje voorbereid te zijn heb ik hier een paar vragen.
Hoe wordt het geld verdeeld, wat krijgt iedereen?
En hoe zit het met de verdeling van met het huis?
Als het huis later verkocht wordt hoe is dan de verdeling?
De kinderen vragen niet naar hun deel en willen wachten met de verdeling tot ik er ook niet meer ben.
Wat is het voordeligst?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 17 nov 2019 11:39

De helft van de goederen wordt vererfd door de 2 kinderen.

Uw 2 kinderen erven samen de helft van het huis in blote eigendom en u erft het vruchtgebruik. De andere helft van het huis blijft uw volle eigendom. Voorts erven ze Samen de helft van Het spaargeld in blote eigendom. U houdt het vruchtgebruik. Het beste open je hiervoor een “nalatenschapsrekening” zodat bij uw overlijden er niet nogmaals successie op betaald wordt.

Als alternatief kan je kiezen om de kinderen de waarde van de blote eigendom van het geld uit te betalen en zelf de waarde van het vruchtgebruik te ontvangen.

Het lijkt een eenvoudige successieaangifte waardoor je door t zelf te doen een aardige som kan uitsparen ... Daar er geen testament noch huwelijkscontrakt is volstaat een attest van erfopvolging dat je gratis kan opvragen bij registratie. Voorts langsgaan bij je bankrelatie(s) om fiscale attesten op te vragen etc. Huis schatten kan je ev laten doen door een door de overheid goedgekeurde schatter. Voorts passiefposten opgeven (kosten begrafenis etc)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 17 nov 2019 11:48

Mijn deelneming

Er is geen keuze ivm wat het voordeligst is
De wettelijke regeling zal gevolgd worden
Kinderen erven hun moeders deel (de helft van jullie gemeenschappelijke bezittingen) in naakte (of blote) eigendom (dwz: ze bezitten het wel, maar kunnen er praktisch niets mee doen)
U houdt het vruchtgebruik van de nalatenschap

Kleinkinderen komen pas als plaatsvervangers in het verhaal voor als ze kinderen zijn van een eerder overleden kind van jullie, wat hopelijk niet het geval is ...

https://www.notaris.be/erven-schenken/e ... geno-o-t-e

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 17 nov 2019 12:29

Weet dat in dit land het vruchtgebruik van de gezinswoning to. de langstlevende partner heilig is. Daar kan niet van afgeweken worden : u kan in de woning zo lang blijven als u zelf wilt, u kan het verhuren. Uw kinderen kunnen hun deel in geld niet opeisen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 17 nov 2019 14:10

En hoe zit het met de verdeling van met het huis?
U houdt de helft in naakte eigendom, en het vruchtgebruik op de woning
Elk vd 2 kinderen erft 1/4 in naakte eigendom
Als het huis later verkocht wordt hoe is dan de verdeling?
Als u verkoopt in de huidige situatie:
Zie boven 1/2 en twee maal 1/4
De kinderen vragen niet naar hun deel en willen wachten met de verdeling tot ik er ook niet meer ben.
In de praktijk gebeurt dat ook, omdat u het vruchtgebruik hebt, ook op gelden (al is dat op een bankrekening nagenoeg niets meer)

Zoals Sirkii zegt: op aparte nalatenschapsrekening laten zetten
Of U kan afstand doen van het vruchtgebruik op de geldsom
Dat gaat immers niet veel zijn, maar bedrag staat intussen ook voor de kinderen geblokkeerd, dus die hebben er voorlopig ook niets aan (en door inflatie, steeds minder)

Wat is het voordeligst?
Dit gaat enkel over uw bezittingen - voor de nalatenschap van uw vrouw worden de wettelijke regels gevolgd.

Schenken bij leven, en vervolgens als schenker nog 3 (in Vlaanderen binnenkort 4) jaar blijven leven
Dat is gratis voor roerende goederen
Of mits registratie vd schenking, aan 3% als die 3 of 4 jaar geen redelijke zekerheid meer zijn.
Registratie van schenking roerend goed kan men eenvoudig zelf via registratiekantoor, hoeft niet via notaris.

Belastingstarief voor schenking onroerend goed, is 3% tot 150.000€ bij schenking aan kinderen
Maar bij erven geldt die 3% slechts tot 50.000€ :!: Daarboven wordt dat tarief 9% bij erven.
[Aangepast - ïnazuma]

Men betaalt dus sneller meer bij erven, dan bij schenken .
(Voor kinderen zijn die grensbedragen per persoon, en worden ze in Vlaanderen nog eens opgesplitst in roerend en onroerende goederen apart)

Verschil in belastingen wordt dus pas boven woningprijs van 200.000€ interessant om te schenken ipv te laten erven
[50.000€ x2 (u heeft 2 kinderen) x2 (u bezit nog de helft vh huis)]
Wel rekening houden dat hier notariskosten bij komen.

Veel hangt af ook van wat je zelf wil gaan doen.
Van je leeftijd en realistische levensverwachting
Van de waarde vh huis.
Van je vaste inkomsten, bvb kom je vlot rond met pensioen (?), heb je veel "buffer" nodig of wil je die buffer gewoon houden als zekerheid .

Je kan bvb de naakte eigendom op het huis wegschenken, en enkel het vruchtgebruik houden - als je er wil blijven wonen en de waarde vh huis hoog is.
Of huis verkopen als je een kleinere woning wil kopen.
Of als je kleiner wil gaan wonen (en huren dan ) , huis verkopen en jouw aandeel van de verkoopprijs (deels) wegschenken - als je nog 3 (of 4) jaar leeft / verwacht te leven kan dit zoals gezegd zonder enige kost, anders 3%


Iets om eens over na te denken als de eerste schok wat weggeëbd is.

Als je al een idee hebt wat je wil gaan doen voor je bij de notaris komt, kan die je daarover veel gerichtere info geven.
Het wordt graag complex gemaakt door onze overheid, en ifv wat je kiest heeft dat ook verschillende financiële gevolgen .
Als je dat allemaal over je heen krijgt bij de notaris, net na verlies partner, dan weet je het ook even niet meer ...


Wat cru op dit moment, maar fiscaal kan je best vermijden dat je zelf overlijdt (met 2 kinderen) met meer dan 2x 50.000€ op je rekening of meer dan 2x 50.000€ aan onroerend goed achter je naam ...

Wat je daarboven dreigt te zitten, schenk je bij leven weg aan 3%
(of gratis voor roerende goederen als je nog 3 , en binnenkort 4, jaar leeft)

opa
Topic Starter
Berichten: 28

#6 , 17 nov 2019 15:58

Bijkomende vraag. Wat als de kinderen zeggen laat alles zoals het is?
We zullen later wel zien als jij er niet meer zijt.
Erf ik dan alles en kan ik dan een schenking doen.
Alvast voor de antwoorden.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 17 nov 2019 16:44

Als u niets doet betalen de kinderen op het deel van het geld dat van uw echtgenote was tweemaal successierechten.

"Belastingstarief, zowel onroerend als roerend, is 3% tot 150.000€"

Neen. Schenkingsrecht roerend: daar staat geen plafond op, is altijd 3 percent zonder limiet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 17 nov 2019 22:28

"Belastingstarief, zowel onroerend als roerend, is 3% tot 150.000€"
Ja, ik had dat wat verkeerd geformuleerd ... daarna nog wat veranderd, en dan stond het helemaal verkeerd ... Voilà, aangepast

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 17 nov 2019 22:56

Bijkomende vraag. Wat als de kinderen zeggen laat alles zoals het is?
Zoals eerder al gezegd: niet doen met de geldsom
Niet vermengen met je eigen kapitaal, of de kans is reëel dat je kinderen er een tweede maal op betalen

Dus op aparte nalatenschapsrekening (laten over)zetten
We zullen later wel zien als jij er niet meer zijt.
Tof dat ze er niet achter zitten
Maar waarschijnlijk zijn ze er zelf nu meer mee dan binnen XX jaar
Of de kleinkinderen, naargelang hun leeftijd


Geld brengt geen bal op aan "vruchtgebruik", op een bankrekening ...
Best renderende spaarrekening (bij online bank) is momenteel 0,6%
360€/ jaar op 60.000 € (helft gemeenschappelijk kapitaal)
En 66€ bij een "Grootbank"

Erf ik dan alles en kan ik dan een schenking doen.
Er ligt wettelijk vast wat jij erft (vruchtgebruik op de nalatenschap van je vrouw) en wat de kinderen erven (de naakte eigendom daarvan)

Je kan wel schenken
Zowel huis (met of zonder behoud van vruchtgebruik) als geld

Zoals eerder gezegd: bekijken in functie van je financiële situatie en wat je met je woning wil doen

opa
Topic Starter
Berichten: 28

#10 , 18 nov 2019 07:32

Bedankt iedereen, nu ben ik wat voorbereid om naar de notaris te gaan.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”