Erfenis kind na echscheiding, hoe zet ik mijn ex buitenspel

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

Erfenis kind na echscheiding, hoe zet ik mijn ex buitenspel

#1 , 16 nov 2019 21:33

Ik ben sinds vier jaar gescheiden, en heb de gezinswoning gekocht na de scheiding.
Ik ben enig kind en mijn ouders zijn bejaard.
Indien ik sterf zou mijn ex het beheer van de woning hebben omdat mijn dochter nog minderjarig is voor de volgende elf jaar. (enige dochter van zeven jaar en ik ben bijna vijftig)
Ik wil echter mijn ex buitenspel zetten.
De notaris zegt dat dit kan, en dat ik mijn ouders of andere familieleden het beheer van het huis kan laten gebeuren in naam van mijn dochter tot ze meerderjarig is.
Het is ook mogelijk om een notaris aan te stellen hiervoor.
Mijn ouders zijn eigenlijk te oud, en een notaris kan ik niet genoeg vertrouwen om zeker te zijn dat alles goed verloopt.
Wat zouden de kosten zijn om dit te laten noteren in een testament, en wie heeft tips om het op een andere manier te doen? Verdere familie, vrienden of de notaris laat ik het liever niet beheren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 16 nov 2019 21:37

En wie dan wel????
Door vrederechter aangestelde bewindvoerder??

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 17 nov 2019 12:36

Inderdaad, als je niemand van de familie of vriendenkring dit wil laten doen, zijn de mogelijkheden beperkt. Ja, een notaris of een bewindvoerder.
Ik heb nog een voor de hand liggende kandidaat : de moeder van het kind. Zolang dat kind minderjarig is, kan zij niets doen zonder akkoord van de vrederechter.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 17 nov 2019 15:03

Ik heb nog een voor de hand liggende kandidaat : de moeder van het kind.
Maar dat is ongetwijfeld de ex ...

Als die niet "snapt" dat ze de eigendom van haar dochter beheert, ipv die van haar ex ...

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 nov 2019 16:31

En wie dan wel????
Door vrederechter aangestelde bewindvoerder??
Bewindvoerder? Zijn dat geen advocaten of notarissen dan? Wat mag dat dan wel weer niet kosten?

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 nov 2019 16:32

Inderdaad, als je niemand van de familie of vriendenkring dit wil laten doen, zijn de mogelijkheden beperkt. Ja, een notaris of een bewindvoerder.
Ik heb nog een voor de hand liggende kandidaat : de moeder van het kind. Zolang dat kind minderjarig is, kan zij niets doen zonder akkoord van de vrederechter.
Niets doen? Als in ' ze kan het niet verkopen, verhuren, zelf bewonen' zonder toelating van de vrederechter?

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 nov 2019 16:36

Ik heb nog een voor de hand liggende kandidaat : de moeder van het kind.
Maar dat is ongetwijfeld de ex ...

Als die niet "snapt" dat ze de eigendom van haar dochter beheert, ipv die van haar ex ...
Inderdaad, ze zal alles verachten wat van mij komt, dus het huis zal zo snel mogelijk van de hand moeten of evengoed staan verkommeren.
Dat onze dochter nadeel zou ondervinden van wat er met mijn geld of huis gebeurd zou haar emotioneel niet hinderen.
Ze heeft trouwens genoeg te geef aan de dochter, ze is met een erg rijke kerel (bijna) hertrouwd. En heeft een goeddraaiende zaak.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 17 nov 2019 20:03

Met deze bijkomende gegevens : praat toch eens met een notaris, die je kan ( en moet) vertrouwen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 nov 2019 22:01

Heb met de notaris gepraat, die adviseerde me om hemzelf en mijn ouders als bewindvoerder aan te stellen.
Maar zoals u vast al gelezen hebt in het geval van het geld van mijn warmtepomp dat geblokkeerd staat bij diezelfde notaris (in een ander topic) is mijn vertrouwen in hen een beetje zoek.
Net zoals het vertrouwen zoek is bij advocaten, gerecht, politie en al wat er nog maar in de buurt komt.
Dingen zoals klachten indienen, helpen niet en wordt zelfs niet ter sprake gebracht als we voor een rechter verschijnen. Wat doet een rechter dan nog wel?
Wanneer ik politie bel voor bijstand komen ze zelfs niet opdagen, terwijl de vriend van mijn ex mijn kind uit mijn armen trekt. Wat doet de politie dan nog wel?
Geld dat geblokkeerd staat tot er een herstelling moet gebeuren moet ik dan weer via een procedure proberen te verkrijgen. Waarom bestaan contracten nog?
Ik hoopte hier een sluitende oplossing te verkrijgen, maar die bestaat niet.

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 17 nov 2019 22:40

Dan neemt u een andere notaris en idd politie komt niet bij alle feiten ter plaatse hangt ervan af of er een vonnis is of niet.
Of er omgangsrechten zijn enz enz en of deze op dat ogenblik van toepassing waren.
Politie komt tussen bij strafbare feiten en of om de GDW te beschermen de sterke arm te verstrekken.

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 nov 2019 16:30

Dan neemt u een andere notaris en idd politie komt niet bij alle feiten ter plaatse hangt ervan af of er een vonnis is of niet.
Of er omgangsrechten zijn enz enz en of deze op dat ogenblik van toepassing waren.
Politie komt tussen bij strafbare feiten en of om de GDW te beschermen de sterke arm te verstrekken.
Een vonnis was er, toch gebeurde het in 'mijn' tijd, de vriend van mijn ex trok mijn kind gewoon uit mijn armen.
Politie beloofde onmiddellijk te komen, om me een paar minuten later op te bellen en te zeggen dat ik maar naar hen moest gaan om klacht in te dienen. Ik gooi absoluut geen stenen naar de politie, die kunnen ook maar doen wat toegelaten is. Maar je moet daar maar staan op dat moment.
Het was een strafbaar feit, en me burgerlijke partij stellen zou volgens mijn advocaat niet veel opbrengen. Waarom bestaat het dan nog?
Andere notaris is een oplossing inderdaad.

Sirkii
Berichten: 5396

#12 , 18 nov 2019 23:13

Ik begrijp niet waar die piste van bewindvoering vandaan komt. De ouderlijke macht is quasi absoluut. Bij overlijden neemt de andere ouder het ouderlijk gezag over incluis beheer van de goederen. De verplichte aanstelling van een familieraad is sinds 2001 afgeschaft.

De mogelijkheden zijn beperkt en dit is een terechte frustratie van vele gescheiden koppels.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”