Factuur uitvaart

escobar
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Re: Factuur uitvaart

#16 , 14 nov 2019 20:10

Welke was uw relatie met de overledene? Vader/moeder/ familie?
Broer, was ongehuwd, geen kinderen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#17 , 15 nov 2019 14:18

Inderdaad, de vraag van Mava is cruciaal en doet eventueel andere antwoorden, ook mijn reactie vervallen. Er is immers enkel maar onderhoudsplicht in de neer- en opgaande lijn niet in de zijlijn. Is dit niet het geval, dan geldt volgens m.i. het verbintenissenrecht.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

escobar
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#18 , 15 nov 2019 21:49

Inderdaad, de vraag van Mava is cruciaal en doet eventueel andere antwoorden, ook mijn reactie vervallen. Er is immers enkel maar onderhoudsplicht in de neer- en opgaande lijn niet in de zijlijn. Is dit niet het geval, dan geldt volgens m.i. het verbintenissenrecht.
Op welke manier heeft dit betrekking op mijn probleem? Ik ben even niet mee.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#19 , 15 nov 2019 22:42

U hebt een verbintenis aangegaan met de begrafenisondernemer. Wegens die verbintenis (contractuele bestelling) kan hij van u betaling eisen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

escobar
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#20 , 16 nov 2019 01:23

U hebt een verbintenis aangegaan met de begrafenisondernemer. Wegens die verbintenis (contractuele bestelling) kan hij van u betaling eisen.
De vraag blijft dan: is er een juridische basis om die rekening (na betaling) te verhalen bij de erfgename? Hoort die niet bij de “lasten” van een nalatenschap? Ik kan me niet voorstellen dat de erfgename niet moet opdraaien voor de kosten van de uitvaart, zeker gezien er voldoende activa aanwezig is. Of toch wel?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#21 , 16 nov 2019 11:11

Testamentair begunstigde heeft toch de ganse erfenis gekregen ?
Is dan toch legataris onder algemene titel ?
En volgens Art 871 "naar evenredigheid" (maar kreeg volle erfenis, dus volledig) mee aansprakelijk voor de kosten van de nalatenschap ...

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#22 , 16 nov 2019 11:25

TS moet terugvorderen van de erfgenamen. Hij handelde enkel als zaakwaarnemer.
Maar de begrafenisondernemer kan wel betaling eisen bij TS omdat hij degene is die de bestelling plaatste.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#23 , 16 nov 2019 12:28

De kosten uitvaart zijn een schuld van de nalatenschap. TS kan best zijn vordering sturen aan de notaris die de zaak behandelt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

escobar
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#24 , 21 nov 2019 14:57

De kosten uitvaart zijn een schuld van de nalatenschap. TS kan best zijn vordering sturen aan de notaris die de zaak behandelt.
Is daar een juridische grond voor of moet ik rekenen op de goodwill van erfgename om de rekening te betalen? Ik begrijp dat ik als opdrachtgever een bindend contract heb, maar uiteindelijk moet de erfgename toch opdraaien voor deze kost? Nogmaals, ik kan mij niet voorstellen dat zij de nalatenschap (activa en passiva) aanvaardt zonder deze kost te hoeven betalen.

Ik heb natuurlijk geen zicht op hoe de aangifte werd opgesteld, maar kan het zijn dat die rekening al werd ingebracht in de aangifte, zonder dat deze al betaald werd/ooit gaat betaald worden?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#25 , 21 nov 2019 17:48

Nadat u die factuur hebt betaald moet u het betaalde bedrag terugvorderen van die erfgename. Weigert die u terug te betalen of hebt u het nog niet gevraagd?
Een probleem stelt zich immers niet zolang het zich niet voordoet...
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

escobar
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#26 , 03 dec 2019 22:31

Nadat u die factuur hebt betaald moet u het betaalde bedrag terugvorderen van die erfgename. Weigert die u terug te betalen of hebt u het nog niet gevraagd?
Een probleem stelt zich immers niet zolang het zich niet voordoet...
Ze weigert/heeft het geld niet om die rekening te betalen...dus rekening blijft onbetaald, dus opdrachtgever krijgt de aanmaningen.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#27 , 03 dec 2019 23:42

Nadat u die factuur hebt betaald moet u het betaalde bedrag terugvorderen van die erfgename. Weigert die u terug te betalen of hebt u het nog niet gevraagd?
Een probleem stelt zich immers niet zolang het zich niet voordoet...
Ze weigert/heeft het geld niet om die rekening te betalen...dus rekening blijft onbetaald, dus opdrachtgever krijgt de aanmaningen.
De opdrachtgever moet betalen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#28 , 04 dec 2019 13:00

[quote=escobar post_id=610567 time=1575408711 user_id=66076
Ze weigert/heeft het geld niet om die rekening te betalen...[/quote]
Heeft erfenis aanvaard ... was die dan deficitair - verlieslatend :?:

Is toch geen bijzonder legataris, heeft alles gekregen
Hoe staat het in testament ?
dus rekening blijft onbetaald, dus opdrachtgever krijgt de aanmaningen.
Logisch toch :?:
U geeft opdracht, u betaalt ook ...

U kan niet iets kopen, en vervolgens de rekening laten doorsturen naar iemand anders waar de leverancier van wat u koopt geen verbintenis mee heeft .
Als u dat wil doen, moet u in de politiek gaan ...

1. betalen wat u bestelde
2. kosten terugvorderen van wie de nalatenschap erfde

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”