Factuur uitvaart

escobar
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Factuur uitvaart

#1 , 14 nov 2019 15:37

Ik ben opdrachtgever uitvaart, nadien testamentair onterfd.
De factuur blijft onbetaald, Dela schakelt advocaat in om factuur op mij te verhalen.

Kan ik de factuur verhalen op de nieuwe wettelijke erfgename of blijft die voor de opdrachtgever? Moet [uitvaartverzekeraar] zich in de eerste plaats niet wenden tot de nieuwe erfgename? Zij heeft de erfenis aanvaard.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 14 nov 2019 16:24

Waarom weigert die maatschappij de uitbetaling ?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 nov 2019 16:25

verwerping van de erfenis ontslaat u niet van de verplichting om de rekening van de begrafenisondernemer en/of ziekenhuiskosten/verzorgingskosten te betalen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

escobar
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 nov 2019 17:00

Er is geen verwerping van de erfenis. Ik heb de begrafenis besteld, achteraf blijkt dat de wettelijke erfgenamen waaronder ik, de besteller, testamentair onterfd zijn. Erfenis gaat naar kennis overledene.

Nu de factuur onbetaald blijft komt men bij mij uit als opdrachtgever.

Moet ik die rekening betalen? En zoja, kan ik ze terugvorderen bij de nieuwe wettelijke erfgename?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 14 nov 2019 17:31

Rare situatie

Normaal worden die kosten vanuit de nalatenschap betaald
Waarom gaat uitvaartverzekeraar dààr niet aankloppen ?

Er is daar zelfs een forfaitaire vrijstelling van 6000€ voor voorzien ...
Feitelijke erfgenaam passeert zo 2x langs kassa: niet de onkosten, wél de vrijstelling ...


Maar u heeft de opdracht gegeven
Dat betekent ook dat de begrafenisondernemer bij u kan aankloppen om uw contractuele verbintenis na te komen.

https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... eniskosten


Hoe komt de niet-nader-te-noemen uitvaartverzekeraar in dit verhaal voor ?
Normaal zijn zij de partij die de uitvaart zouden moeten vergoeden, indien men daarvoor een contract afgesloten heeft ...

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 14 nov 2019 17:33

zie nog eens naar het antwoord onder #3, van Marcus Aurelius.

Anderzijds is er de verzekeringsmaatschappij, die in principe de "normale" kosten ten laste neemt, afhankelijk van de overeenkomst met de overledene (was er wel een overeenkomst?) .


en zie ook onder nr #6

escobar
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 nov 2019 18:29

(Laten we de niet-nader-te-noemen verzekeraar er even buiten, dat maakt het alleen maar ingewikkelder)

Het is dus gewoon de begrafenisondernemer die van mij de betaling van de uitvaart vordert omdat ik de opdrachtgever ben (er is geen uitvaartverzekering).

Zoals aangehaald ben ik geen erfgenaam meer, want de erfenis is testamentair volledig naar een kennis gegaan. Die heeft de erfenis NIET verworpen maar aangenomen. Maar blijkbaar wordt de factuur niet betaald, dus komt men bij mij, de opdrachtgever, uit. Kan dat zomaar, aangezien de erfenis aanvaard werd (en er een onroerend goed in de erfenis zit)?

Waarom zou ik dan de factuur moeten betalen, en indien daar juridische grond voor is, kan ik die dan achteraf terugvorderen bij de erfgenaam? Zij erft toch de lusten en lasten?

Sirkii
Berichten: 5396

#8 , 14 nov 2019 18:41

Ik zou ook verwachten dat de factuur uit de erfenis betaald wordt. U erft niets dus u bent geen bevoorrechte erfgenaam? (Kind, kleinkind, etc) Ik zou de begrafenisondernemer per AS met kopie gewone brief laten weten dat xyz erfgenamen zijn.

Reactie onder voorbehoud. Je hebt als vruend/partner goed willen doen en zit nu potentieel op de blaren.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 14 nov 2019 18:42

De juridische grond is eenvoudig: u hebt besteld. Voor de dienstenverlener is er geen andere contracterende partij.
U hebt besteld. Dat is een contract = een overeenkomst = afdwingbaar.

TS kan zich DAARNA op zijn beurt tot erfgenamen wenden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 14 nov 2019 18:48

De juridische grond is eenvoudig: u hebt besteld. Voor de dienstenverlener is er geen andere contracterende partij.
U hebt besteld. Dat is een contract = een overeenkomst = afdwingbaar.

TS kan zich DAARNA op zijn beurt tot erfgenamen wenden.
Is er enige juridische grond waarop TS kan steunen om de erfgenamen te dwingen om tussen te komen ?

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 14 nov 2019 19:11

De juridische grond is eenvoudig: u hebt besteld. Voor de dienstenverlener is er geen andere contracterende partij.
U hebt besteld. Dat is een contract = een overeenkomst = afdwingbaar.

TS kan zich DAARNA op zijn beurt tot erfgenamen wenden.
Is er enige juridische grond waarop TS kan steunen om de erfgenamen te dwingen om tussen te komen ?
Op grond van zaakwaarneming (negotiorum gestio).

zie ook: https://www.elfri.be/artikel/zaakwaarneming
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6853

#12 , 14 nov 2019 19:17

Inderdaad. Moest ik ook aan gedacht hebben :(


Bedankt !

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 14 nov 2019 19:21

Algemene legataris draait zoals de erfgenamen mee op voor de kosten vd nalatenschap

In evenredigheid ... begunstigde heeft blijkbaar volle erfenis gekregen


Art. 870. De medeërfgenamen dragen onderling bij in de betaling van de schulden en lasten van de nalatenschap, ieder naar evenredigheid van wat hij daaruit ontvangt.

Art. 871. De legataris onder algemene titel draagt samen met de erfgenamen daarin bij, naar evenredigheid van hetgeen hij geniet; doch de bijzondere legataris is niet gehouden tot betaling van de schulden en lasten, onverminderd echter de hypothecaire vordering op het vermaakte onroerend goed.

bosprocureur
Berichten: 6853

#14 , 14 nov 2019 19:25



............ ..............

Art. 871. De legataris onder algemene titel draagt samen met de erfgenamen daarin bij, naar evenredigheid van hetgeen hij geniet; doch de bijzondere legataris is niet gehouden tot betaling van de schulden en lasten, onverminderd echter de hypothecaire vordering op het vermaakte onroerend goed.[/color]
Is er dan toch geen juridische grond om op te treden, voor het geval dat de begunstigde het niet ziet zitten om spontaan bij te dragen?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 14 nov 2019 20:00

Welke was uw relatie met de overledene? Vader/moeder/ familie?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”