Papa overleden. Wat nu?

Knorreke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Papa overleden. Wat nu?

#1 , 02 nov 2019 14:12

Hallo allemaal,

Jammer genoeg ben ik op 14 oktober mijn vader verloren. Hij was 64 jaar veel te jong in mijn ogen. Ik ben enig kind en heb altijd een goede band gehad met mijn ouders.

Zowel mijn moeder als ik zitten nu met vragen over de erfenis. Binnenkort hebben we een afspraak met de notaris maar ons mama zit er zo over te dubben dat ik hier al probeer om een paar antwoorden te krijgen. We lezen er veel over maar het blijft moeilijk.

Here we go.

De moeder van mijn vader is twee jaar geleden overleden. Mijn vader had/heeft nog een zus. Mijn grootmoeder heeft een grote grond met nog een oud huis op. Het plan was deze grond in twee gronden te laten verdelen. Mijn vader zou zijn stuk verkopen en gaan reizen met mijn moeder. Jammer genoeg is het nooit zo ver gekomen. De grond ligt er nog net in dezelfde staat bij als twee jaar geleden.

Ik heb dus begrepen dat ik het stuk van mijn vader erf? En dat mijn moeder daar dan het vruchtgebruik over heeft? Klopt dit? Ik zou dan de blote eigendom hebben? Maar in principe kan ik dus niks ondernemen met dit stuk grond? Ook mijn moeder is dus weinig met haar vruchtgebruik?

We hebben ook nog mijn ouderlijke huis. Ook hier zou dan de helft voor mij zijn? Blote eigendom? En mijn moeder heeft dan het volledige vruchtgebruik? Op termijn zou zij graag verkopen en met dat geld iets anders kopen. Ik zou hier uiteraard geen probleem van maken maar wat dan met de wet? Hoe gaat dit dan in zijn werk? Kan zij met dat geld iets nieuws kopen? Het liefst zou ik willen dat mijn deel dan van mij blijft.

Wat de grond betreft zou ik mijn deel graag verkopen en dat investeren in andere vastgoed. Gewoon omdat het heel zuur aan voelt en ik liever dan ergens anders opnieuw begin. Maar daar zitten we dan ook vast met het vruchtgebruik?

Verder hebben mijn ouders niet veel. Qua geld op de bank.

Ik veronderstel dat ik dus erfenisbelasting zal moeten betalen? Ik vraag mij ook af op hoeveel ik moet rekenen?

Zowel mijn moeder als ik hebben het gevoel dat we vastgezet worden door de wet.

Is er iemand die wat klaarheid kan scheppen of eventueel wat opties?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 nov 2019 14:21

Eerst en vooral mijn innige deelneming bij het overlijden van uw vader.

Was de ouderlijke woning V.E. van uw vader?
Indien uw moeder 1/2de V.E. is, dan erft u de naakte eigendom van de ouderlijke woning 1/2de en uw moeder het V.G. over uw deel in de woning.
Uw moeder zal sowieso geen successierechten moeten betalen op de gezinswoning.

Misschien een volledige omschrijving geven van de situatie, zo correct mogelijk omschrijving van de eigendomstitels.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Knorreke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 nov 2019 15:33

Alvast bedankt voor je reactie.

Ik ben enig kind. Mijn ouders waren getrouwd.

1) Ouderlijk huis. Mijn ouders hebben dit samen gekocht.

2) Één grote grond met bungalow op. Mijn vader erfde dit samen met zijn zus twee jaar geleden van zijn moeder. Met die erfenis is niks ondernomen. De plannen waren verkavelen in twee bouwgronden.

Volgens wat ik begrijp... erf ik de erfenis van mijn vaders moeder. Mijn oma. En de helft van het ouderlijk huis? Op beide heeft ons mama vruchtgebruik.

Ons mama zou het ouderlijk huis willen verkopen en ik zou de grond willen laten verkavelen en er ander onroerend goed met willen kopen. Met mijn dochtertjes in gedachten.

Ik ben er helemaal niet in thuis en hoop zo duidelijk te zijn.

Alvast bedankt!

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 02 nov 2019 18:07

"Volgens wat ik begrijp... erf ik de erfenis van mijn vaders moeder. Mijn oma. En de helft van het ouderlijk huis? Op beide heeft ons mama vruchtgebruik. "

Dat is de correcte interpretatie. Wat persoonlijk van uw vader was komt naar volledig u in blote eigendom.

Indien uw moeder akkoord gaat met de verkoop van het ouderlijk huis dan is ook dat mogelijk.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 02 nov 2019 18:31

Als u iets verkoopt waarvan u blote eigenaar bent en uw moeder vruchtgebruiker, kan dat als beiden akkoord gaan. Uw moeder krijgt dan een vergoeding voor het vruchtgebruik tegen een percentage van de totale waarde, afhankelijk van haar leeftijd op dat moment.
Voor de ouderlijke woning kan ook dit : u verkoopt samen die woning en koopt een ander onroerend goed, vb. appartement, onder dezelfde voorwaarden en verhouding. Nl : ene helft volledig eigendom van moeder, andere helft jij blote eigendom en moeder vruchtgebruik. Dat zal al een stuk verschillen in erfbelasting later.
Nu moet jij die betalen op de blote waarde van de helft van de woning. Moeder moet niks betalen op de gezinswoning.
Als moeder 60 à 65 jaar is , is de waarde van het VG 38 %; uw blote eigendom 62%. Opgelet, bij een verkoop is dat % iets anders, nauwkeurig bepaald.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 02 nov 2019 19:46

Mijn vader had/heeft nog een zus.
En waar blijft die zus in dit hele verhaal?

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 02 nov 2019 20:20

Mijn vader had/heeft nog een zus.
En waar blijft die zus in dit hele verhaal?
Die leefde nog lang en gelukkig. Staat buiten de erfenis tussen vader en dochter (TS).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Knorreke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 nov 2019 12:54

De zus heeft er idd niks mee te maken. Laatm'n ons hopen dat zij wél een lang en gezond leven krijgt.

Bedankt voor de reacties.

Ik had nog een vraagje over de grond die mijn vader twee jaar geleden erfde van mijn oma en daar dus ook op betaald heeft. Moet ik die erfbelasting nu terug betalen? In dat geval verdiend de staat wel heel goed op die eigendom?

Merciekes

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 05 nov 2019 13:00

Ook dat hebt u correct begrepen.
Opeenvolgende erfenissen zijn niets minder dan een 99,999999 % onteigening door de overheid.

De limietwaarde van wat overblijft na opeenvolgende erfenissen is een infinitesimale grootheid.
Ze nadert tot NUL!

Je kunt het ook anders voorstellen in termen van die grond zelf: in de lange termijn "verdient" de staat meer aan die grond dan de waarde ervan.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 05 nov 2019 14:00

De zus heeft er idd niks mee te maken.
Klopt toch niet :?:

Die zus is eigenaar van "huis-met-grond" dat mee in erfenis aan uw vader zat, en nu mee in uw erfenis zit.
U gaat dus met de zus / uw tante moeten afspreken wat er gaat gebeuren met die grond ...

Bij verkoop verdient de overheid daar wéér aan
Als jullie onderling uit onverdeeldheid treden (tante schenkt, of jij koopt haar deel in) , verdient overheid ook wéér

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 05 nov 2019 14:51

Het deel van de tante zat/zit niet in de erfenis van TS.
Staat er los van.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Knorreke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#12 , 05 nov 2019 15:29

De grond is volgens de notaris in se ogen van de staat de helft van mijn tante en de helft van mijn vader. De helft van mijn vader is voor mij.

De bedoeling was/is dat het stuk grond verkaveld gaat worden in twee gelijke stukken bouwgrond. De bungalow en alles zal dus verdwijnen. Het gaat om een groot stuk grond. Zonder mijn weten is de landmeter blijkbaar al geweest en weten we wat de mogelijkheden zijn. Mijn tante heeft mij deze papieren daarstraks bezorgd. Ik weet dus dat ik voor ferme kosten zal komen te staan.

1) de erfenisbelasting
2) de helft van de te betalen nutsvoorzieningen
3) landmeter voor de helft al ben ik niet blij met het feit dat ik van niks op de hoogte was. Ik probeer het verlies van mijn vader nog een plaats te geven.

Mijn tante en nonkel wilde mijn vaders stuk niet overkopen. Mijn tante en nonkel willen hun stuk houden en mijn ouders wilde van het stuk grond af en met dat geld gaan reizen. Jammer genoeg zijn ze nooit zo ver geraakt.

Ik wil het liefst de grond verkopen. Ik heb weinig andere keuze dan dan er een bouwgrond van te laten maken zeker? En investeren in vastgoed waar we zelf iets aan hebben en waar onze kinderen later goed mee zijn (hoop ik).

Maar de kosten die me te wachten staan maken het allemaal heel heel zuur.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 06 nov 2019 00:04

Ik probeer het verlies van mijn vader nog een plaats te geven.
Is uiteraard een rotperiode :(
Maar 't helpt vaak wel om ergens mee bezig te zijn ...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”