Erfenis woning, sloten veranderen

RonnyJD
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Erfenis woning, sloten veranderen

#1 , 31 okt 2019 10:00

Vader overleden in 1976, moeder leeft nog, 3 kinderen.
Moeder zit ondertussen in RVT wegens dementie, bewindvoering over de goederen aangesteld.
3 kinderen zijn elk voor een deeltje mede-eigenaar van de ouderlijke woning, zij genieten voor een deeltje ook vruchtgebruik (via erfenis van vader).
Bewindvoerder liet alle sloten van de ouderlijke woning veranderen, zonder medeweten en/of toestemming van 2 van de 3 kinderen.
Degene die wel op de hoogte is van de veranderingen, kreeg een sleutel, de anderen niet.
Mag dit?
Mag de bewindvoerder de andere mede-eigenaren zomaar de toegang tot de woning ontzeggen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 31 okt 2019 12:38

Vooreerst denk ik niet dat de kinderen vruchtgebruik hebben, zoals gezegd wordt. In principe bezit moeder het volledige vruchtgebruik. Eigenlijk kan de bewindvoerder in haar plaats dergelijke beslissingen nemen. Of één en ander terecht is, betwijfel ik. U zal bij de vrederechter moeten zijn met een klacht.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 31 okt 2019 20:52

Bewindvoerder liet alle sloten van de ouderlijke woning veranderen, zonder medeweten en/of toestemming van 2 van de 3 kinderen.
Degene die wel op de hoogte is van de veranderingen, kreeg een sleutel, de anderen niet.
Is er een reden voor ?
bvb de woning wordt verhuurd aan deze persoon-met-sleutel

wie is de bewindvoerder ? (niet de naam hé :wink: )

Reclame

RonnyJD
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 nov 2019 10:21

De reden van de verandering van de sloten is omdat één van de kinderen stiekem al alle waardevolle spullen uit de woning ontvreemd heeft. Hierover klaagden de 2 anderen. De bewindvoerder liet daarom blijkbaar alle sloten veranderen zodat niemand nog spullen kon wegnemen. Dat de sloten veranderd werden, staat genoteerd in het eerste jaarverslag van de bewindvoerder, dat ook aan de 3 kinderen moest doorgegeven worden. Hierin staat een betaling aan een slotenmaker genoteerd. Ironisch genoeg kreeg enkel de persoon die al met alles ging lopen wel een sleutel, waardoor deze dus nog steeds in de woning kan!
En wat bedoelt u met "wie is de bewindvoerder"? Het is een advocate die niets anders doet dan bewindvoeringen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 01 nov 2019 15:47

De reden van de verandering van de sloten is omdat één van de kinderen stiekem al alle waardevolle spullen uit de woning ontvreemd heeft. Hierover klaagden de 2 anderen. De bewindvoerder liet daarom blijkbaar alle sloten veranderen zodat niemand nog spullen kon wegnemen. Ironisch genoeg kreeg enkel de persoon die al met alles ging lopen wel een sleutel, waardoor deze dus nog steeds in de woning kan!
Sloten veranderen is een daad van beheer en bescherming van de goederen van de beschermde persoon, en is dus te verantwoorden .

Maar wat bezielt de bewindvoerder om dan uitgerekend aan diegene die al met spullen weg is, een nieuwe sleutel te geven :?:

Lijkt mij geen goed beheer ...

En wat bedoelt u met "wie is de bewindvoerder"? Het is een advocate die niets anders doet dan bewindvoeringen.
Kan ook familiaal zijn bvb ...

RonnyJD
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 nov 2019 15:56

Bescherming van de goederen van de beschermde persoon kan toch ook door een inboedellijst te laten opmaken door een notaris. Bij het laten veranderen van de sloten ontzegt de bewindvoerder meteen ook de toegang voor de andere mede-eigenaren van hun eigendom. Indien correct geïnformeerd mag je een eigenaar de toegang tot zijn eigendom niet ontzeggen?

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 13 nov 2019 17:23

Indien correct geïnformeerd mag je een eigenaar de toegang tot zijn eigendom niet ontzeggen?
Enkel als hij daar ook is gedomicilieerd dacht ik.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”