weigering erfenis, verhuurder dreigt met kosten // verwarrende info

Theo_
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

weigering erfenis, verhuurder dreigt met kosten // verwarrende info

#1 , 29 okt 2019 22:27

Ik zit met de volgende situatie en zou raad en tips heel erg appreciëren. Het is voor ons een eerste keer dat we in zo'n situatie zitten en de informatie uit verschillende hoeken over onze rechten en plichten is tegenstrijdig.

Mijn moeder is vorige maand overleden. Zij woonde alleen, had bijna geen vermogen en had alleen twee kinderen als erfgenaam, mezelf en mijn broer. Uit een ver vorig huwelijk was er nog een dochter van haar, waarmee we quasi geen contact hebben.

Zij heeft ons altijd gezegd: bij sterfte, de erfenis de weigeren.
We zijn dit ook van plan, maar omdat mijn broer in het buitenland (EU) woont, is het wachten tot hij kan samenzitten met de notaris in België om dit te regelen. De kostprijs zou enkele honderden euros zijn. En daarom willen we het liever in één keer regelen.

Ondertussen hebben wij de verhuurder gecontacteerd en op de hoogte gebracht van het overlijden van onze moeder. Omdat het ons beter leek, hebben we ook een aangetekende brief gestuurd om de huur op te zeggen, samen met een overlijdensakte.

Het probleem is nu:

We mailen en zeggen aan de telefoon dat we nalatenschap weigeren, tegen de verhuurder. Maar die zegt dat we de (kleine) studio moeten leegmaken, op zacht dreigement van gerechtelijke stappen (kosten).

Een tweede probleem: de notaris die wij onder de arm namen, zegt dat we de inboedel als weigeraars van erfenis (weinig waarde, zeer klein) mogen verzamelen en ofwel a) in bewaring houden tot de weigeren officieel vastligt of b) gratis wegschenken aan kringloop of containerpark en een bewijs vragen van "gratis weggeven" zodat er niet kan gedacht worden dat we financieel gewin halen uit de inboedel.
Een tweede zaak is een auto die in een garagbox staat in het pand waar haar studio gelegen was. Niet zoveel waarde, ongeveer 1500€ schatten we. De verhuurder van die box vraagt uiteraard ook om deze vrij te maken. Maar ondertussen is die auto uitgeschreven uiteraard.

Noch voor de inboedel of de auto hebben wij zelf plaats om te bewaren.

Maar onze intentie is om alles te weigeren en mijn redenering is dat als wij iets wegschenken, weghalen of laten ophalen (de auto), dat dit een teken van aanvaarding kan zijn of alleszins niet klopt met het concept van weigering.

Maar de notaris zegt dan weer, dat we best wel de inboedel ophalen en de inboedel (qua waarde, puur kringloopwinkel materiaal) én de auto mogen weggeven of laten ophalen. Terwijl ik hier op die forum lees dat dit geen goed idee is. En dat het eigenlijk betekent dat we de last van leegmaken van de studio volledig bij de verhuurder leggen. En dat we ook van de auto ons niets moeten aantrekken. Maar het feit blijft dat de weigering nog niet officieel in een document staat. Dat zou normaal volgende week gebeuren.

Verder lees ik ook, dat er ook een mogelijkheid is om een nalatenschap gratis te weigeren. Iets wat de notaris ook helemaal niet gemeld of voorgesteld heeft. Klopt dit? De voorwaarde is een maximale waarde van 5000€, wat zeker het geval is.

Alle tips of opmerkingen zijn welkom. Ondertussen komen brieven van de advocaat van de verhuurder binnen...
Zoals het er nu naar uit ziet, kunnen we volgende week eindelijk samen zitten (ik en mijn broer) om de weigering officieel te maken. Maar dan blijft natuurlijk de halfzus die we nooit gezien hebben over. En de kinderen van mijn broer in het buitenland (meerderjarig en minderjarig). Maar ik schat de kans dat de verhuurder in België hen gaat lastigvallen voor de kost van de opruiming van de inboedel of een maand achterstallige huur of opzeg, laag in. Juist?

Nu zouden we de komende dagen de brieven van de advocaat vriendelijk naast ons neer leggen en van zodra de erfenis weigering eindelijk vast ligt, antwoorden met copies daarvan, tot het duidelijk is voor de verhuurder. De inboedel en de auto laten we staan zoals ze zijn.

Is dit de slimste actie? Zowel lange als korte termijn?

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Berichten: 1479

#2 , 30 okt 2019 12:03

Zeker geen enkele daad van aanvaarding stellen! Brute pech voor de verhuurder, maar zsm de erfenis weigeren en dan is voor u de kous af.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 30 okt 2019 13:41

Vraag het OCMW om het appartement vrij te maken met de belofte dat ze bruikbare dingen kunnen hebben. Dat is mij ooit gelukt bij het overlijden van een neef in schuldbemiddeling.
Als zij nog schulden heeft, kan u de auto aan een schuldeiser geven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 30 okt 2019 14:58

. Uit een ver vorig huwelijk was er nog een dochter van haar, waarmee we quasi geen contact hebben.
Ver verleden en ver weg ... maar nog steeds erfgename

Zij zal dan ook moeten verwerpen ...

Zo lang dat niet gebeurd is, zit verhuurder met de gebakken peren, en gaat die u blijven lastig vallen.
Maak het die mens een beetje gemakkelijk, en breng het zo snel mogelijk in orde.
Ik neem aan dat broer en zus naar uitvaart komen ? Regel dat dan allemaal ineens.
Nadien moet verhuurder nog naar Vrederechter om woning vrij te mogen maken ...

ALS u al niet aanvaard heeft ...

Zij heeft ons altijd gezegd: bij sterfte, de erfenis de weigeren.
Dan lijkt me best dat u dat ook doet, of er iig voorzichtig mee bent: zie verder

Kinderen van de erfgenamen moeten dat dan OOK doen, en andere erfgenamen OOK
Als kinderen van erfgenamen minderjarig zijn, moet u daarvoor naar Vrederechter :!:

Stel dan geen énkele daad van aanvaarding, want u riskeert eventuele schulden


Er is ook de mogelijkheid tot aanvaarding onder voorrecht boedelbeschrijving.
Meer werk voor notaris, en dus duurder (prijs schatting navragen)

Maar bespaart de omweg via Vrederechter als er minderjarige kinderen van erfgenamen zijn

Stelt u ook in de mogelijkheid de huur , nutsvoorzieningen, etc af te handelen; woning leeg te maken; u kan met de verhuurder overeenkomen (schriftelijk !) dat hij geen extra kosten/huur aanrekent na ../../.... als u zorgt dat de woning en garage leeg is tegen ../.../... wat voor hem véél interessanter & sneller is dan procedure vrederechter ; u kan huurwaarborg terugkrijgen; eventueel pensioen houden (indien ontvangen voor overlijden, anders terugbatelan)

U kan spulletjes (zonder veel waarde) bijhouden zonder risico dat het op aanvaarding erfenis neerkomt

Andere spullen verkopen indien mogelijk ("gewone" inboedel brengt meestal niks meer op)
Wel zorgen dat u die centen apart houdt, bijhoudt welke spullen wat opbrengen - of de spullen, of de tegenwaarde hoort in de nalatenschap en boedelbeschrijving ... zijn ten bate van eventuele schuldeisers.


Het probleem is nu:
We mailen en zeggen aan de telefoon dat we nalatenschap weigeren, tegen de verhuurder. Maar die zegt dat we de (kleine) studio moeten leegmaken, op zacht dreigement van gerechtelijke stappen (kosten).
Ik vrees dat u zichzelf al in de aap gelogeerd heeft ...

Maar onze intentie is om alles te weigeren en mijn redenering is dat als wij iets wegschenken, weghalen of laten ophalen (de auto), dat dit een teken van aanvaarding kan zijn of alleszins niet klopt met het concept van weigering.
Dat is idd gevaarlijk, en u ziet ineens al waarom:
Ondertussen hebben wij de verhuurder gecontacteerd en op de hoogte gebracht van het overlijden van onze moeder. Omdat het ons beter leek, hebben we ook een aangetekende brief gestuurd om de huur op te zeggen, samen met een overlijdensakte.
Volgens
http://www.argusadvocaten.be/uploads/pd ... ef/089.pdf
heeft u reeds de erfenis stilzwijgend aanvaard : geven van opzeg :!:

Heeft u dat feit vermeldt bij de notaris :?:


Heeft de verhuurder normaal de brief reeds aangekregen :?:
Dan zou het wel eens kunnen zijn dat zijn advocaat er al van uit gaat dat u de erfenis feitelijk stilzwijgend aanvaard hebt !
En dan zal er niets te negeren zijn van die zijn schrijfsels ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 30 okt 2019 15:04

Vraag het OCMW om het appartement vrij te maken met de belofte dat ze bruikbare dingen kunnen hebben.
Vraagsteller heeft opzeg gegeven
Volgens
http://www.argusadvocaten.be/uploads/pd ... ef/089.pdf
is dat een daad van stilzwijgende aanvaarding ...

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 30 okt 2019 16:16

Maak het die mens een beetje gemakkelijk,
De moeder is vorige maand al overleden . De begrafenis zal dan al wel zeker plaatsgevonden hebben

Theo_
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 okt 2019 17:00

Vraag het OCMW om het appartement vrij te maken met de belofte dat ze bruikbare dingen kunnen hebben.
Vraagsteller heeft opzeg gegeven
Volgens
http://www.argusadvocaten.be/uploads/pd ... ef/089.pdf
is dat een daad van stilzwijgende aanvaarding ...
Leuk. We hebben het aangetekend schrijven en melding aan de verhuurder, op aanraden van de notaris gedaan.

Als we alsnog samenzitten volgende week, kan dit nog aangevochten worden dan? Wat heeft de meeste waarde, het notariële document van weigering, of een brief die we zelf opstelden aangetekend, om het overlijden van ons moeder mee te delen aan de verhuurder en melding van opzegging, puur praktisch, niet met intentie om een erfenis te aanvaarden en waar we ook in meedelen dat we het nalatenschap weigeren.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 30 okt 2019 20:42

Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 30 okt 2019 20:59

Dat is toch maar voor huurcontracten die na 1 januari 2019 afgesloten zijn ?

Theo_
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 okt 2019 00:57

Nog aanvullende feiten en onduidelijkheden - het is voor ons allemaal de eerste keer dat iemand zo nabij sterft.

- Ik lees hier & daar dat de ziekenhuisfactuur (de aantal dagen van palliatieve zorg, voorafgaand aan het overlijden) toch wordt doorgeschoven naar de erfgenamen, of die nu het nalatenschap weigeren of niet.

Wat ik mij dan afvraag. Als wij alles weigeren, dan wordt "de overheid" erfgenaam, klopt? En die stelt een curator aan en die kijkt wat er met welk geld kan betaalt worden, eenvoudig gezegd. Het enige dat wij denken dat er nog voorhanden is, is een paar honderd euro op de zichtrekening en een huurwaarborg die (hopelijk) vrijkomt ooit. Maar hoe, wat en wanneer zal het ziekenhuis die factuur proberen verhalen? Sturen ze die integraal naar de kinderen door, of kijkt de curator eerst of er vanuit het eigen (beperkte) vermogen (na verkoop wagen?) kan betaald worden? Maar dat laatste kan toch maanden duren? Als het ziekenhuis alles binnen de gewone betalingstermijn wenst, dan kan het toch niet anders dat wij de volle pot zullen betalen?

- Tweede punt is. Onze notaris zegt dat de minderjarige dochter van mijn broer die in het buitenland (EU) woont en geboren is (misschien gedeelde nationaliteit, geen idee), ook de erfenis moet weigeren en dat mijn broer, de vader dus, daar via een lokale vrederechter of notaris een soort volmacht moet voor regelen. Wel vreemd dat een ouder van een rechter/notaris een officiele volmacht moet regelen voor zoiets. Dat zorgt er weer voor dat er paar honderden euros aan kosten bijkomen (het moet allemaal vertaald worden ook) en dat het dagen, weken kan duren voor dat geregeld is. En PAS dan, zou mijn broer vanuit het buitenland kunnen overkomen om gezamelijk met mij het nalatenschap te weigeren. Ondertussen blijft de verhuurder & zijn advocaat brieven sturen en eisen dat we het appartement leeghalen.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 31 okt 2019 14:11

Ook als jullie de erfenis weigeren moeten jullie die kosten betalen.
Tenzij anderen in het rijtje de erfenis wel aanvaarden.

Als jullie weigeren worden de volgende in het rijtje erfgenaam.
Enkel als er geen erfgenamen op overschot zijn komt de staat in het vizier.

Ja het klopt dat de vrederechter tussen moet komen als er minderjarigen zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”