Ex schoonouders bezoekrecht

Kelly90
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Ex schoonouders bezoekrecht

#1 , 21 okt 2019 11:11

Ex schoonouders hebben recht op bezoeksrecht. Wat houd dit in? Kan ik bv dit enkel toestaan onder toezicht van mij als ouder? Kan dit bijvoorbeeld enkel bij mij thuis of op neutrale plaats?

Door omstandigheden wil ik mijn kind liever niet daar alleen laten of doen slapen.

Het is niet dat ik contact wil verbieden maar liever niet zonder mij. Er zijn veel dingen gezegd en gedaan...

Met welke reden zou je dit contact beperkter houden?

Iemand zelf ervaring wat een grootouder zoal kan verkrijgen via rechtbank en wat je als ouder hieraan kan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kelly90
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 okt 2019 12:55

Bijkomende vraag

Is het aan mij om contact te houden of afspraken te regelen?

Of wacht ik eerder wanneer zijzelf vragen wanneer ze eens kunnen komen etc? In geval er nog niks geregeld is dan ...

Joeri_J
Berichten: 650

#3 , 21 okt 2019 13:12

Bezoekrecht kunnen ze inderdaad vragen, indien nodig zelf opeisen.

Maar uw ex schoonouders kunnen dit tijdens de tijd van uw EX.
dit moet niet persé tijdens uw tijd.

in het algemeen mag dit zeker op een neutrale omgeving, en dit hoeft niet een overnachting te zijn.

u kan bvb voorstellen in zulke gevallen om (afh van de leeftijd) aan een (binnen)speeltuin of park af te spreken van bvb 13u tot 16u, en dit bvb 1 keer alle 2 maand.

zodat ze op dat moment met hun kleinkind kunnen bezig zijn.
(en u, en/of iemand die u aanduid, kan daar ook aanwezig bij zijn.)

Het staat altijd beter dat u voorstellen doet, dat zij mogelijks weigeren, dan dat u niets doet of voorstelt en enkel maar weigert.

Reclame

Kelly90
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 okt 2019 13:25

De papa is overleden en daardoor is het een lastige zaak geworden qau contact en dergelijke.

Hoe leg ik dit best aan boord?

Momenteel is ook discussie aan de hand qau erfenis voor mijn dochter en hen.

Franciscus
Berichten: 38607

#5 , 21 okt 2019 14:18

Mijn deelneming.
In elk geval notaris aanstellen. Ik vermoed dat dochter nog minderjarig is dan zo wie zo zaak voor de vrederechter met een aangestelde advocaat om haar belangen te behartigen qua erfenisrecht. U bent zo wie zo de ouder die gezag heeft over het kind en een toeziende voogd en familieraad zijn afgeschaft.

Hangt er dan van of of jullie gehuwd waren (onder welk stelsel) of (wettig) samenwonend al of niet met contract.
Dochter erkend ... enz
Wat omgangsregeling betreft hangt hangt het in eerste instantie af van u en de verhouding met schoonouders.
In grote lijnen zou ik schrijven start u met plaats en tijd aan te geven wacht niet tot zij naar de rechtbank gaan.
Is een redelijk ongenuanceerd antwoord - ik weet het.
Eens zij een vonnis hebben dan zal u dat moeten volgen en dna kunnen bij niet naleving er strafrechtelijke gevolgen zijn dus zie dat u dat voorkomt.


Ook al eens lezen

art 375 bis burgerlijk wetboek

Art. 375bis.<ingevoegd bij W 1995-04-13/37, art. 10, 003; Inwerkingtreding : 03-06-1995> De grootouders hebben het recht persoonlijk contact met het kind te onderhouden. Datzelfde recht kan aan ieder ander persoon worden toegekend, indien hij aantoont dat hij met het kind een bijzondere affectieve band heeft.
Bij gebreke van een overeenkomst tussen de partijen, wordt over de uitoefening van dat recht in het belang van het kind op verzoek van de partijen of van de procureur des Konings beslist door de [1 familierechtbank]1. [2 De familierechtbank weigert de uitoefening van het recht op persoonlijk contact enkel als de uitoefening van het recht ingaat tegen het belang van het kind.]2
----------
http://www.tzitemzo.be/ouders/zoeken6
http://www.tzitemzo.be/ouders/over-ons5 ... wie-ouders
http://www.kinderrechtswinkel.be/index. ... &detail=58

https://www.gezinsbond.be/Gezinspolitie ... nderen.pdf

Kelly90
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 okt 2019 23:13

Iemand die het meegemaakt heeft en hoe jullie het dan geregeld hebben?

Ik heb moeilijk om ze aftegeven omwille van volgende redenen.

Gaat over leugens en bedrog.

Dochter is enigste erfgename maar huis is helft leeggehaald en deel verkocht achter de rug.

Zowel de ouders en de nonkels en tantes hebben hun slag geslaan

Zijn overlijden wordt ook gezien dat ik onrechtstreeks de aanleiding ben (zelfmoord) omdat hij moeilijk en zwarte periode doorging ivm scheiding. Drugs en alcohol kwamen in het spel.

Het vertrouwen in hen is weg ziet u.

Als van hen afhangt zouden ze elke week dag willen ... vindt ik teveel. Nu heb ze al maand niet gehoord maar dat komt wrs door die erfenisgeschil.

Joeri_J
Berichten: 650

#7 , 22 okt 2019 10:55

Veel sterkte in deze periode.

Het bezoek van grootouders met hun kleinkinderen hangt af van hoe de situatie ervoor was.
zagen ze de kleinkinderen wekelijks? of maandelijks?

een maandelijks of tweemaandelijks bezoek van een halve dag op een externe locatie lijkt me sowieso iets dat meestal gebruikt wordt. Het is inderdaad beter dat u dit (aangetekend, bewijzen...) aan hen laat weten en een voorstel doet van bvb 2 datums per maand.

U schrijft hen dat ze 1 datum mogen kiezen van de 2 momenten die u voorstelt in november,
en 1 datum dat ze mogen kiezen van de 2 datums die u voorstelt in januari.
dat u graag binnen de week beide datums wenst te weten om deze in te plannen.
en dat u dan samen met u kind en hun feedback de situatie zal herbekijken na de 2 bezoek momenten of eventueel een maandelijks bezoek kan gebeuren of dat het voorlopig dan nog 2 maandelijks blijft.

als ze hier op ingaan zijn ze constructief en dan gebeurt het en heb jij het in controle.
gaan ze hier niet op in, slaan ze zelf de bal mis en hebben ze achteraf weinig kans om andere dingen te eisen.

...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 22 okt 2019 11:20

Dochter is enigste erfgename maar huis is helft leeggehaald en deel verkocht achter de rug.
Zowel de ouders en de nonkels en tantes hebben hun slag geslaan
Dat is diefstal en heling ...
Als die spullen van uw ex waren, zijn ze door zijn overlijden nu eigendom van jullie dochter geworden.
En zijn ze dus ontvreemd en vervolgens verkocht (heling).

Dit kan uit domheid of onwetendheid, ook te goeder trouw gebeuren :
"We zullen het huis van de zoon alvast maar leegmaken"
Omdat men er niet bij stil staat dat de nalatenschap volledig bij dochter komt, en dat JIJ haar voogd bent.
Maar als het maar om deels leegmaken gaat en de beste/ waardevolste spullen verkocht werden, en de opbrengsten niet bij dochter terechtkomen, dan gaat dat natuurlijk niet op ...


Jij dient als overblijvende ouder van een minderjarig kind te zorgen dat haar rechten gevrijwaard worden, en dat de nalatenschap terug bij haar terechtkomt.

reintje
Berichten: 86

#9 , 23 okt 2019 09:46

Hallo, van mij ook veel sterkte! Ben zelf door een gelijkaardige situatie geweest, wel zonder eigendommen, dus iets simpeler in dat opzicht. Ik heb veel interessante info gevonden (juridisch, maar vooral niet-juridisch) bij www.houvast.be. Misschien de moeite waard om eens een kijkje te nemen. Ook veel steun gehad, en mijn verhaal kwijt gekund
;-)

Franciscus
Berichten: 38607

#10 , 23 okt 2019 16:51

Van wie is het huis ?? gezien u de voogd /wettig vertegenwoordiger bent kan u direct andere sloten laten plaatsen.. Daarom mijn melding direct naar notaris.

Kelly90
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 okt 2019 08:10

Dochter is enigste erfgename maar huis is helft leeggehaald en deel verkocht achter de rug.
Zowel de ouders en de nonkels en tantes hebben hun slag geslaan
Dat is diefstal en heling ...
Als die spullen van uw ex waren, zijn ze door zijn overlijden nu eigendom van jullie dochter geworden.
En zijn ze dus ontvreemd en vervolgens verkocht (heling).

Dit kan uit domheid of onwetendheid, ook te goeder trouw gebeuren :
"We zullen het huis van de zoon alvast maar leegmaken"
Omdat men er niet bij stil staat dat de nalatenschap volledig bij dochter komt, en dat JIJ haar voogd bent.
Maar als het maar om deels leegmaken gaat en de beste/ waardevolste spullen verkocht werden, en de opbrengsten niet bij dochter terechtkomen, dan gaat dat natuurlijk niet op ...


Jij dient als overblijvende ouder van een minderjarig kind te zorgen dat haar rechten gevrijwaard worden, en dat de nalatenschap terug bij haar terechtkomt.
Maar is moeilijk te bewijzen niet? Is dan eerder woord tegen woord ...

Kelly90
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 okt 2019 08:11

Hallo, van mij ook veel sterkte! Ben zelf door een gelijkaardige situatie geweest, wel zonder eigendommen, dus iets simpeler in dat opzicht. Ik heb veel interessante info gevonden (juridisch, maar vooral niet-juridisch) bij www.houvast.be. Misschien de moeite waard om eens een kijkje te nemen. Ook veel steun gehad, en mijn verhaal kwijt gekund
;-)
Dank je. Zal ik zeker eens bekijken.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”