Uitbetalen broer na schenking huis

Kiko1973
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

Uitbetalen broer na schenking huis

#1 , 11 okt 2019 14:13

Indien mijn ouders mij hun huis schenken met vruchtgebruik, moet ik normaalgezien de helft van de woningwaarde aan mijn broer uitbetalen. Zo krijgt ieder zijn deel.

Mijn vraag is wanneer dit moet uitbetaald worden, en hoe en wanneer de woningwaarde wordt bepaald? Is dit tijdens de schenking, of na overlijden van beide outers?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 11 okt 2019 20:07

Uw notaris zal waarschijnlijk een ander scenario meegeven : uw ouders schenken het huis aan hun beide kinderen, ieder evenveel. Daarna koop jij uw broer uit voor zijn helft. Wanneer en hoe jij hem betaalt, spreek je onderling af.
Als uw ouders het vruchtgebruik houden, heb jij niets aan de woning zolang één van hen leeft.
Ook dit : als jouw ouders ooit in een rusthuis terecht zouden komen, zal het OCMW niet tussenkomen als zij die kosten niet kunnen betalen. Dat zal op uw ouders terechtkomen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jossy
Berichten: 123

#3 , 16 okt 2019 10:11

Ik ben in dezelfde positie geweest. Bij de akte van schenking door mijn ouders aan hun 2 kinderen stond ineens alles vermeld : dat ik het deel van mijn zuster overkocht en hoeveel ik haar onmiddellijk moest betalen (maandelijks gedurende 30 maanden en de rest binnen de 3 maanden na het overlijden van de laatste ouder).
Er is wel een discussie gekomen omdat er in de akte niet vermeld was of het resterende bedrag (na 15 jaar) moest aangepast worden aan de huidige index en/of huidige waarde van het huis !

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”