Terugvordering van schenking na uit elkaar gaan.

Icon123
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Terugvordering van schenking na uit elkaar gaan.

#1 , 10 okt 2019 10:47

Goedemiddag allemaal.

Enige tijd geleden zat ik in een relatie gedurende enkele maanden. Tijdens deze maanden stond mijn toenmalige partner er telkens op dingen voor me te kopen. Zo droeg mijn ex bij aan verbouwingen van mijn woning met de intentie om in te trekken.

Nu is deze relatie ten einde gelopen en zijn we er nooit toegekomen samen te wonen. Er werden eisen gesteld dat ik de keuken terug zou uitbreken en de toestellen allemaal zou teruggeven, maar dat vond ik persoonlijk een beetje van de pot gerukt. Ik wijgerde.

Hij nam een advocaat om zijn wil door te duwen en ik deed hetzelfde om mezelf te kunnen beschermen.

Alle dingen die hij ooit heeft aangekocht, van een broodje tot "cadeau's" en reizen, heeft hij de ticketjes van bijgehouden en eist hij terug. Als hij zo alles optelt komen we aan een bedrag van €+-30000. Ik heb minstens evenveel geïnvesteerd in de relatie, maar ik hield de ticketjes nooit bij.

Zijn advocaat en hijzelf schilderen me af alsof ik enkel uit was op zijn geld tijdens de relatie en nu ik mijn verbouwingen heb afgerond ik hem kon laten vallen.

Mijn advocaat levert goed werk, maar ik sta open voor alle adviezen, opinies ne visies over deze situatie.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 10 okt 2019 11:50

algemeen word aangenomen dat gegeven is gegeven

een geschenk in gelijk welke vorm kan normaal niet worden terug geëist

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#3 , 10 okt 2019 20:42

Beste

Dat is altijd een feitenkwestie.
Vraag die zich stelt : is er een verrijking van uw vermogen geweest ten nadele van zijn vermogen?
Een broodje of een vakantie als cadeau zal discutabel terug te vorderen zijn. Maar investeringen in uw woning beantwoorden wel degelijk aan de norm verrijking;
Zal ook afhangen wat u als tegenprestatie kan bewijzen. Want het gaat niet zozeer om de kasticketjes. wel om de facturen en rekeninguittreksels van grotere uitgaven. en die kan u wel nog terugvinden/duplicaat aanvragen;
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”