Mag inwonend kind sloten ouderlijk huis vervangen na overlijden moeder?

Erik Boers
Topic Starter
Berichten: 10

Mag inwonend kind sloten ouderlijk huis vervangen na overlijden moeder?

#1 , 08 okt 2019 17:31

De situatie is als volgt:
Mijn schoonmoeder (weduwe) is vorige week overleden en een dag na de begrafenis heeft de inwonende oudste dochter - zonder medeweten van haar twee broers en haar zuster - alle sloten van het ouderlijke huis laten vervangen. Zij weigert zelfs de anderen binnen te laten om bv. een boedelbeschrijving op te maken. Kan dat zomaar? En hoe lang mag zij nog in het huis blijven wonen? Moet zij sowieso geen bewoningsvergoeding of huur (wat is het beste?) betalen aan de andere kinderen?
Alvast bedankt voor elke reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 okt 2019 20:25

1- Staat haar naam in de originele huurovereenkomst?
2- Is ze er gedomicilieerd?
Als erfgenaam/medehuurder kan ze er blijven wonen, als ze valt onder voorwaarde 1, maar dan moet ze de verdere huur betalen.
Valt ze onder punt 2, zal ze het pand moeten verlaten.
Best een notaris raadplegen voor het opmaken van een boedelbeschrijving.

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 okt 2019 21:10

Indien gedomicilieerd zal men via vrederechter moeten
Indien huurcontract moet ze inderdaad huur betalen elk voor zijn deel in de erfenis aan de ander erfgenamen.
Bij bezetting ten bede ... naar vrederechter om te laten uitzetten en of huurcontract afsluiten met zus.
Neem alvast met alle andere kinderen één notaris die kan dan al starten met zus op de hoogte te brengen dat er een boedelbeschrijving moet gebeuren.
Indien geen huurcontract kan men 'veronderstellen' dat alles van moeder was.
Bij huurcontract treden alle kinderen zij ook op als verhuurde / eigenaar.
Dus zus moet zo wie zo als bewoner EN als eigenaar een brandverzekering hebben ( eis van andere eigenaars die op hun beurt dus ook mee moeten zorgen voor die brandverzekering. Als eigenaar kan men dat van huurder / bezetter ten bede eisen


Is er iemand die wel met zus kan praten - dokter - geestelijke - goede vriend / vriendin enz enz
JurecaBE moderator

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 08 okt 2019 21:40

Ik begrijp dat het huis in eigendom is.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Erik Boers
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 09 okt 2019 11:09

Ja, het huis was eigendom van de ouders, dus nu van de kinderen.

Erik Boers
Topic Starter
Berichten: 10

#6 , 09 okt 2019 12:13

Als ik het goed begrijp, kan de vrederechter geen dwingende beslissingen nemen. Hoe kan de weerbarstige dochter dan onder druk worden gezet om ofwel een bezettingsovereenkomst te tekenen, ofwel het huis te verlaten?

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 okt 2019 09:10

Als ik het goed begrijp, kan de vrederechter geen dwingende beslissingen nemen. Hoe kan de weerbarstige dochter dan onder druk worden gezet om ofwel een bezettingsovereenkomst te tekenen, ofwel het huis te verlaten?
Oh jawel hoor, een vrederechter maakt een vonnis. Wil je dat vonnis uitgevoerd zien (bijvoorbeeld een uithuiszetting) dan moet je dat door een deurwaarder laten betekenen aan de verwerende partij.

Het is maar al je een verzoeningspoging zou proberen via de vrederechter, en er is geen akkoord of één van de partijen komt niet opdagen, dat de vrederechter inderdaad geen vonnis zal opstellen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”