Schenking van geld aan stiefzus door mijn vader

Freetje2002
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Schenking van geld aan stiefzus door mijn vader

#1 , 06 okt 2019 17:51

Vorig jaar hebben ik en mijn zus gebroken met mijn vader na een lange moeilijke relatie met hem. Zeggen dat je dochter niet van jou is, na 39 jaar, was de spreekwoordelijke druppel voor ons.
Nu heeft hij nog een stiefdochter met zijn derde vrouw (geen dochter van mijn vader maar van zijn vrouw met een andere man) en die heeft een stuk grond gekocht.
Nu heb ik het vermoeden dat er financiële hulp is geweest bij de aankoop, zeker gezien het feit dat mijn stiefzus geen vast werk heeft maar wel spreekt van een nieuwbouw te zetten.
Nu stel ik mij de vraag of we dit ooit kunnen achterhalen of er idd een schenking buiten erfdeel is gegeven aan mijn stiefzus? Als er niks beschreven is bij de notaris, is het dan mogelijk om gewoon een bedrag te geven aan 1 van de kinderen zonder dat de anderen ervan weten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 06 okt 2019 18:13


Nu stel ik mij de vraag of we dit ooit kunnen achterhalen of er idd een schenking buiten erfdeel is gegeven aan mijn stiefzus?
Is er al een erfenis? Zonder sterfgeval is er geen erfenis, dus ook geen erfdeel.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Freetje2002
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 okt 2019 18:25

Nee, er is idd geen overlijden mee gemoeid. Ik zit daar ook niet op te wachten, ondanks de moeilijke situatie!
Maar wil dit zeggen dat mijn vader zoveel geld kan geven als hij wil aan haar, zonder dat wij ervan weten?

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 06 okt 2019 19:46

Ja, hij mag zijn geld uitgeven/schenken aan wie hij wil. Daar hebben zijn kinderen niets over te zeggen.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 06 okt 2019 19:53

Ja dat is allemaal mogelijk.
Valt het te bewijzen? Soms wel, soms niet (1).
Mag het? Ja men schenkt aan wie men wil.
Heeft het gevolgen? Ja, als men meer dan de helft van zijn bezit heeft weggeschonken aan derden en er zijn (eigen) kinderen daardoor heeft benadeeld KAN het gevolgen hebben.
Waarom KAN? zie (1).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 07 okt 2019 12:12

Nu kan je daar weinig aan doen. De begunstigde is geen erfgenaam van uw vader. Bij zijn overlijden kan je - mits de nodige bewijzen - verhaal halen. Je vader kan ergens bepalen dat die schenking buiten erfdeel is, maar dat moet genoteerd staan in een testament of in de schenkingsakte.
Eventuele bewijzen kan je vinden door en bankonderzoek. Misschien dat ooit de fiscus navraag doet : hoe heb jij die investeringen betaald?
Gezien vader bij zijn derde vrouw woont, moet bij diens overlijden toch zijn vermogen worden samengesteld. Hopelijk komt zo iets boven water.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”