overlijden vader

Scheidsrechter
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

overlijden vader

#1 , 03 okt 2019 12:09

Beste

al 20 jaar heb ik geen contact meer gehad met mijn vader die gisteren overleden is, er zijn nauwelijks voldoende centen op de bank om de kosten van de begraving te dekken, wie moet deze dan betalen? kan ik mij laten onterven, ben ik verplicht om te kosten te dragen, we zijn met 5 erfgenamen en niemand is bereid om deze kosten te nemen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 03 okt 2019 12:11

Hoe oud was u twintig jaar geleden?
U kunt de erfenis verwerpen, maar wegens onderhoudsplicht dient u uw aandeel in de begrafeniskosten toch nog te betalen.
Tenzij u als kind geen familiale relatie had met uw vader.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 03 okt 2019 17:00

er zijn nauwelijks voldoende centen op de bank om de kosten van de begraving te dekken, wie moet deze dan betalen?
De nabestaanden, erfgenamen ... de kinderen doorgaans
ben ik verplicht om te kosten te dragen, we zijn met 5 erfgenamen en niemand is bereid om deze kosten te nemen
Ja
Wees blij dat je met 5 bent, dat reduceert de kosten.

Als u dat een beetje deftig doet, zonder koffietafel uitnodigingen, prentjes, bloemen, groeten, afscheidsdienst, maar met crematie, simpele crematiekist & urne, uitstrooiing op weide, ... valt dat nog relatief mee.
Bij begrafenisondernemer kijken voor wat nog minimaal deftig is, en wat dat kost.

kan ik mij laten onterven,
Dat maakt geen verschil voor de begrafeniskosten en eventuele kosten nav laatste ziekte ... noch voor u, noch voor de andere erfgenamen


U kan 2 dingen doen als u de erfenis niet zomaar wil aanvaarden
Voor beide moet u naar een notaris
https://www.notaris.be/erven-schenken/m ... aanvaarden

- erfenis verwerpen
kan zelfs gratis als de erfenis geen 5000€ bedraagt,
https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... -verwerpen

U mag niets doen dat als aanvaarding van de erfenis gezien kan worden
(de begrafenis en -kosten regelen, valt daar niet onder)
Dit is lastig (ook voor eventuele verhuurder) omdat u dan ook bvb de (huur)woning niet mag leegmaken ...
Niets meenemen, niets verdelen van wat uw vader bezat .
Is mogelijk al te laat ?

Dit doet u best met alle erfgenamen die willen verwerpen tegelijk

U en alle erfgenamen die verwerpen, moeten ook verwerpen voor hun minderjarige kinderen, als die er zijn : zij zijn de volgende in lijn voor de nalatenschap. Daarvoor moet u naar de Vrederechter voor toelating

Nadien idem bij (eventueel) ouders, broers, zussen, neven, nichten, .... iedere erfgenaam die de erfenis niet wil, moet ze verwerpen :!:


- erfenis onder voorrecht van boedelbeschrijving aanvaarden (als er misschien toch nog iets te erven is), omdat hiervoor opzoekwerk moet gebeuren zijn de kosten ook hoger ...

Op de kosten na van de notaris, gedeeld met tot 5 erfgenamen, kan u daar geen verlies aan doen als er meer schulden blijken te zijn dan wat er te erven is.
Kost iets meer, als de erfenis nagenoeg onbestaande is, maar is wel praktischer voor allerhande regelingen

Aanvaarding door minderjarige is verplicht aanvaarding onder voorrecht boedelbeschrijving, ook hiervoor: via vrederechter



Na verwerping kan er ongewenste post blijven komen
Zorg voor kopies van de verwerpingsacte

https://radio2.be/de-inspecteur/hoe-wei ... l-schulden

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”