"Koffietafel" vader.

Lodewijk1
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

"Koffietafel" vader.

#1 , 26 sep 2019 00:26

. Mijn broer zou graag een groot feest geven voor 250 personen ter nagedachtenis van mijn vader. Ik wil hier echter niet aan deelnemen en/of betalen. Kan ik dit? Kan ik de notaris melden dat ik hieraan niet deelneem?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 26 sep 2019 13:02

Als je de erfenis weigert (wegens meer passief dan actief) moet je de begrafenis en ziekenhuis meebetalen doch NIET de koffietafel en al zeker geen groot feest. Laat uw broer (desnoods per AS) weten dat je niet meebetaalt.

Ook als je de erfenis aanvaardt kan je je broer (en de notaris) laten weten dat je niet akkoord gaat om dit uit de nalatenschap te betalen.

Een koffietafel voor naaste familie en vrienden is wel gebruikelijk maar 250 man is wel een hele grote familie ... k Weet niet hoe de rechter zou oordelen mocht uw broer procederen om u uw deel van een gebruikelijke koffietafel (niet een groot duur feest - koffietafel is minder dan 20€/persoon) te doen betalen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 sep 2019 16:26

T.S. gelieve te verduidelijken of het hier om een "koffietafel" gaat in het kader van de begrafenis of een herdenkingsfeest na de begrafenis.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 26 sep 2019 16:33

Soms zijn het welstellende zelfstandigen die dergelijke eisen stellen. Heb zo ooit een koffietafel meegemaakt waar nog meer volk aanwezig was, waar iedereen werd uitgenodigd op een uitgebreide warme lunch (voorgerecht, hoofdmaaltijd en dessert, met aangepaste wijnen) en nadien nog een uitgebreid babbelmoment met versnaperingen, koffie en/of sterke drank, en dat allemaal in een kasteel met mooi aangelegde en onderhouden tuin. De overledene was een zelfstandig patroon van een groot schildersbedrijf met zeker 80 werknemers, en heel veel grote klanten (Multinationals, OCMW, gemeentebesturen, overheidsdiensten en andere particuliere firma's.) Familieleden waren hooguit met een 20 tal

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 26 sep 2019 19:42

@maava : dat zal wel op kosten van de firma geweest zijn, met aftrek voor de belastingen.

Een koffiefeest nav een begrafenis voor naaste familie ( 50-80 pers) is gebruikelijk en te betalen vanuit de nalatenschap. Desnoods dus de erfgenamen. Het is een traditie maar geen verplichting, dus altijd best af te spreken tussen de betrokkenen. Als één erfgenaam een groot feest ( 250 pers.) wil organiseren, dan is dat op zijn kosten. Registratie zou dat ook niet aanvaarden als aftrekpost bij de aangifte.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lodewijk1
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 okt 2019 23:29

Beste mensen, vriendelijk bedankt voor jullie reacties. Ik ben niet van plan iets te betalen, zelfs al gaat het om slechts 20 man. Ik heb daarmee niks te maken. Wel met de erfenis die mij van rechtswege toekomt.
Leopold1

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 02 okt 2019 09:17

Als dat geregeld wordt via notaris, zal die de "koffietafel" eerst van de erfenis afhouden en dan pas de rest van de erfenis uitbetalen

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 02 okt 2019 14:30

Ja maar die koffietafel moet realistisch zijn , naar aantal aanwezigen en aanbod. Er mag rekening gehouden worden met de status van de overledene, maar alles in verhouding.
Als één van de erfgenamen - voor zijn gevolg - extra wil doen, mag dit op zijn rekening gebeuren. De notaris moet daar rekening mee houden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

LeenW
Berichten: 12828

#9 , 02 okt 2019 15:09

Beste mensen, vriendelijk bedankt voor jullie reacties. Ik ben niet van plan iets te betalen, zelfs al gaat het om slechts 20 man. Ik heb daarmee niks te maken. Wel met de erfenis die mij van rechtswege toekomt.
Leopold1
U hoeft niet te betalen, het zal gewoon van uw erfenis afgehouden worden zonder dat u daarvoor iets moet doen.

Koffietafel hoort bij de begrafenis en is te betalen door de erfgenamen, of u de erfenis aanvaardt of niet. Als die 250 man vrienden en familie van uw vader zijn, valt daar niets op aan te merken. Als het een feestje voor vrienden van uw broer is, dan hebt u wel een punt.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 okt 2019 17:01

U heeft nog steeds niet geantwoord op mijn vraag.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”