Erven van stiefvader

MD1959
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Erven van stiefvader

#1 , 25 sep 2019 09:02

Mijn broer en mezelf staan beiden als enige begunstigde opgenomen in het testament van ons stiefvader. Beiden, mijn broer en ik, hebben we 2 kinderen. Nu de vraag: indien een van ons beiden komt te overlijden voor ons stiefvader komt ons deel bij overlijden van onze stiefvader dan toe aan onze kinderen of erft de overlevende broer dan de totale nalatenschap?


Onderwerpen samengevoegd - Inazuma

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 25 sep 2019 12:16

Plaatsvervulling bij vooroverlijden is niet van toepassing bij testamenten. Het testament moet expliciet vermelden dat de kinderen erven bij vooroverlijden.

MD1959
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 sep 2019 20:14

Onze stiefvader heeft een testament, notarieel, met mijn broer en mezelf als enige begunstigden. Mijn broer en ikzelf hebben beiden elk 2 kinderen. Indien ik of mijn broer komen te overlijden voor onze stiefvader erven onze kinderen dan het deel van hun vader bij overlijden van onze stiefvader of erft de langstlevende broer alles?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 25 sep 2019 20:18

Neen. Tenzij dat zo in het testament staat.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

MD1959
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 okt 2019 12:58

Vervolg hierop. Kunnen mijn broer en ik een verklaring opstellen waarbij we elk beloven om bij vooroverlijden van een van ons het gedeelte dat aan de andere zou zijn toegekomen bij leven te schenken aan zijn kinderen. Indien we deze overeenkomst/verklaring laten registreren heeft dit dan een rechtsgrond?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”