Erfenis

Bram1417
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Erfenis

#1 , 24 sep 2019 23:03

Hallo,

We hadden graag enkele info willen verkrijgen i.v.m. Wat we kunnen doen / opties zijn.

Situatie is als volgt: mijn moeder is onlangs overleden, zij heeft 2 kinderen waarvan 1 met ander vader. ( half zus en ik )
Moeder en vader zijn gescheiden en bezitten samen nog een huis waar mijn vriendin en ik inwonen ( vader zijn adres staat er ook maar verblijft in buitenland )
Moeder woonde in rusthuis. We betaalde altijd wat zij tekort kwam van kosten voor rusthuis, alsook kadaster, kosten van huis etc.

We hadden al gehoord dat mijn halfzus recht zou hebben op helft van moeder van het huis.

We waren normaal van plan om het huis over te kopen...
Relatie met mijn halfzus is superslecht en vaak geruzie... ( vroeger beheerde ze bankrekening van moeder en werd er misbruik van gemaakt, haar eigen rekeningen mee betaald etc.... ) Dus vriendelijk overeenkomen zit er zeker niet in.
Wat zijn onze opties en mogelijkheden?
We zouden toch graag in het huis willen blijven wonen en kopen.


Alvast heel erg bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 25 sep 2019 00:44

"Moeder en vader zijn gescheiden en bezitten samen nog een huis"

Uw halfzus erft niet de helft maar slechts 1/4 van dat huis.
Ze kan dus 1/4 huur vorderen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 25 sep 2019 09:08

Uw halfzus erft niet de helft maar slechts 1/4 van dat huis.
Ze kan dus 1/4 huur vorderen.
Ze dient anderzijds ook op te draaien voor 1/4 van de kosten die voor de eigenaar zijn ...

Misschien goed moment om haar deel over te kopen ?

Reclame

Bram1417
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 sep 2019 09:54

Om haar deel over te kopen, hoe zit dat dan juist? Woning moet geschat worden dan veronderstel ik?

Bram1417
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 sep 2019 09:57

Kan zij haar deel van erfenis nu opeisen? Bedoel, “moeten” we huis verplicht verkopen voor haar deel? Wij wonen er nog in en vader ( die andere helft bezit, zijn adres staat hier ook )

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 25 sep 2019 10:27

Ouders zijn gescheiden, dus vader heeft geen vruchtgebruik van de gezinswoning (wat hij zou hebben als ze nog getrouwd waren geweest).

Uw halfzus kan eisen uit onverdeeldheid te treden

https://www.notaris.be/faq/verkopen-kop ... te-blijven

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 25 sep 2019 10:39

Om haar deel over te kopen, hoe zit dat dan juist? Woning moet geschat worden dan veronderstel ik?
U komt onderling een prijs overeen en stapt naar een notaris voor verkoopsovereenkomst.

Als u niet overeenkomt over de prijs, laat de woning schatten, deel door 4, en als beiden die prijs zien zitten, naar notaris.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 25 sep 2019 13:29

Indien geen enkel akkoord mogelijk is zal u een openbare verkoop moeten eisen. Dan duidt de Rechtbank een notaris aan om alles te organiseren.
U zal dan wel genoeg moeten bieden om als koper aangewezen te worden...
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”