schenking/handgift

Peggy DS
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

schenking/handgift

#1 , 23 sep 2019 08:07

Hallo,
Mijn man heeft een schenking gekregen/handgift enkel op zijn naam. Er staat in de aangetekende zending naar hem 'de ondergetekende heeft er mee ingestemd dat de geschonken gelden persoonlijke eigendom zullen blijven en niet zullen behoren tot enige onverdeeldheid of huwelijksgemeenschap die thans of in de toekomst zou kunnen bestaan tussen hem en zijn echtgenote.'
Wij hebben een gemeenschappelijk huwelijksstelsel. Ik versta wel dat dit enkel hem toekomt. Deze werden wel overgemaakt op onze gezamelijke rekening.
Met dat bedrag hebben wij een deel van onze woninglening terugbetaald.
Nu hebben zij nog een schenking gedaan op dezelfde manier. We hebben een auto aangekocht, op mijn naam. (is een cadeau van hem aan mij zegt hij). Nu is mijn vraag als het ooit tot een scheiding moest komen, van wie is dan de wagen? Want deze werd dan betaald door het geschonken geld aan mijn man.
Hopelijk komt het natuurlijk nooit zover, maar ik stel me soms vragen over hoe dit allemaal...
Alvast hartelijk dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 23 sep 2019 11:19

Zowel de wagen als het huis zijn voor de helft van ieder. Maar de huwelijksgemeenschap heeft een geldschuld aan uw (ex)man ten bedrage van de schenkingen die hij heeft gekregen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”