testament van 50 jaar oud

Tinamila
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

testament van 50 jaar oud

#1 , 12 sep 2019 19:53

Hallo,

Mijn vader is onlangs overleden, en dus hebben wij met de 3 kinderen het attest van erfopvolging aangevraagd. Nu kreeg ik van de overheid het antwoord dat ze het niet kunnen geven, daar er een testament uit 1970 zou zijn?!? (mijn vader was toen 22 jaar) ?! Is zoiets nog geldig? Mijn vader in 1972 gescheiden en is intussen reeds bijna 40 jaar getrouwd met mijn mama.. Hij lijkt dus gewoon vergeten te zijn dat hij ooit zoiets opmaakte...:(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 12 sep 2019 20:10

Als het nooit werd "herroepen" is het nog geldig in de mate dat het niet in conflict is met de huidige wetgeving op erfrechten.
Het is best mogelijk dat het is "herroepen": een "herroeping" geldt ook als testament.
Kan dus zijn dat het een "leeg" testament is.
Dus ook als het is "herroepen" door nieuw testament krijg je nog steeds geen attest van erfopvolging aangezien het een wijziging is van het testament.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12838

#3 , 12 sep 2019 20:20

In dit geval moet u dit attest via de notaris aanvragen.

Reclame

Tinamila
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 sep 2019 20:34

ok, dan hopen op een 'leeg' testament... het feit dat hij daar nooit iets over gezegd heeft, ligt ook helemaal niet binnen zijn karakter.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 13 sep 2019 09:06

Gezien hij is overleden, kan je nu dus dat laatste testament opvragen aan uw notaris. Dan weet je meteen of het herroepen is. Hopelijk voor jullie.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”