Geld geven aan kinderen en kleinkinderen

opa
Topic Starter

Geld geven aan kinderen en kleinkinderen

#1 , 10 sep 2019 10:50

Mijn echtgenote heeft uitgezaaide kanker en is al onder palliatieven zorgen. Graag zou ze nog bij leven aan de kinderen (2) en kleinkinderen (2) een som geld willen geven, 12500 ieder. ik weet als je nog 3 jaar leeft er geen problemen zijn, maar zolang zal ze er niet meer zijn.
Nu is haar vraag: Hoe kunnen wij dit voor onze kinderen en kleinkinderen op een zo goedkope manier doen zonder problemen met de fiscus te krijgen?
Groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 sep 2019 11:58

Bij overlijden zullen de kinderen waarschijnlijk nog iets meer krijgen. Daarom dit voorstel :
schenking aan de kinderen met betaling van 3 % schenkingsrechten. Vraag info aan uw bank hoe dit gebeurt.
Schenking aan kleinkinderen : schenking zonder meer - geen schenkingsrechten. 12500 € is nl. het bedrag dat vrijgesteld is van erfbelasting bij erfenis.
Uw bank kan u ook een voorbeeld bezorgen van schenkingsbrief.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton

#3 , 11 sep 2019 18:52

Er is, in rechte lijn, 12500 € vrijgesteld van erfbelasting per erfgenaam. Dus voor de kleinkinderen, die in principe niet mee erven, is dat bedrag bereikt met de voorziene schenking. Die schenkingen zullen wel vermeld moeten worden, maar het blijft verder zonder gevolg.
Voor de kinderen : Daar telt de schenking mee om het tarief te bepalen, waardoor er meer zal betaald worden. Daar de schenkbelasting dan betalen, schuift men de grens van 9 % op.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

opa
Topic Starter

#4 , 11 sep 2019 19:23

Iedereen bedankt voor jullie reactie, ik heb volgende week een afspraak met mijn bankkantoor. Wij zijn gewoon getrouwd, geen contracten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”