Testament

Loeken
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Testament

#1 , 05 sep 2019 11:23

Kan iemand anders dan ikzelf mijn testament bij de notaris in bewaring geven en het laten registreren in het centraal register?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 sep 2019 13:25

Stel de vraag rechtstreeks aan je notaris, dan weet je het gewoon ...

Loeken
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 sep 2019 13:48

Ik stel mijn vraag hier omdat ik hier een ondubbelzinnig antwoord hoop te krijgen.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 sep 2019 13:55

Wat is je specifieke vraag?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Loeken
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 sep 2019 14:11

Kan iemand anders dan ikzelf mijn testament in bewaring geven bij de notaris en het laten registreren in het centrale register? Zo ja, houdt de notaris bij wie het testament is komen afgeven?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 sep 2019 14:31

Om alle problemen te vermijden kan u best uw testament zelf (laten)registreren in het Centraal Register van Testamenten. Zo heeft altijd een zich op en u kan uw testament altijd nog herroepen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Loeken
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 sep 2019 14:43

Bedankt voor jullie reacties maar ik heb nog geen antwoord op mijn vragen...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 sep 2019 15:20

omdat we niet weten wat u precies wil vragen. Wil u een antwoord krijgen, zal u toch het achterste van uw tong moeten laten zien.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 05 sep 2019 15:33

Notaris moet zeker zijn dat u het zélf geschreven hebt ...

Als iemand anders even uw testament binnenbrengt, kan notaris daar nooit zeker van zijn ...

Loeken
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 sep 2019 15:40

Ik heb er twijfels bij of een testament waarbij ik betrokken ben, door de erflater is opgesteld en door hem bij de notaris is binnen gebracht. Ik hoop hiermee duidelijker te zijn.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 05 sep 2019 16:00

"Ik heb er twijfels bij of een testament waarbij ik betrokken ben, door de erflater is opgesteld en door hem bij de notaris is binnen gebracht. Ik hoop hiermee duidelijker te zijn."

Hoe bent u daarbij betrokken?
Het is toch normaal dat de erflater zelf zijn testament opstelt en laat registreren door de notaris.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#12 , 05 sep 2019 16:06

Indien de erflater via de notaris een testament heeft laten registreren en dit het meest recente geregistreerd testament is, is dit rechtsgeldig en uitvoerbaar. Het staat u altijd vrij om dit testament via het gerecht aan te vechten. U uit hier toch wel zeer zware beschuldigingen. Kan u deze ook waar maken?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Loeken
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#13 , 05 sep 2019 16:25

In dit dossier, waarin ik wettig erfgenaam ben, is weinig normaal:
- zij die nu testamentair erfgenaam worden wisten niets van dit testament
- één van hen die nu erfgenaam worden heeft zich door de erflater (op dat moment dement en zonder bewindvoerder) tijdens het laatste jaar van diens leven belangrijke schenkingen laten doen
- in 1984 heeft de erflater een notarieel testament laten opmaken; in 2008, 24 jaar later en op 79-jarige leeftijd heeft een perfect geschreven eigenhandig testament opgemaakt (door hem ondertekend met een handtekening die - ik ben geen grafoloog - zou kunnen lijken (ik druk me zacht uit).

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#14 , 05 sep 2019 17:36

Het is niet noodzakelijk dat men weet heeft of men in een testament wordt vermeld.
Het is best mogelijk dat er schenkingen zijn gebeurd. Op zich is dat niet verboden.
Meestal zijn die eigenhandig geschreven testamenten "perfect" omdat ze dikwijls zijn gedicteerd door een notaris of geschreven aan de hand van een model.

Waren er reservataire erfgenamen?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Loeken
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#15 , 05 sep 2019 20:36

Er waren geen reservataire erfgenamen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”