Kinderen helpen met bijdrage aankoop vastgoed

Zillianne
Topic Starter
Berichten: 90

Kinderen helpen met bijdrage aankoop vastgoed

#1 , 27 aug 2019 15:42

Op 27/8 wordt compromis getekend voor aankoop vastgoed voor mijn dochter.

Er moet een klein bedrag worden gestort als voorschot op aankoopsom.

Als mama ga ik even helpen.

Vraag is nu: bedrag rechtstreeks aan bevoegde notaris storten waar alles wordt getekend, of overschrijven naar rekening dochter zodat ze dit rechtstreeks uit eigen naam kan overschrijven naar de notaris.

Het gaat dus (nog) niet over registratierecht enkel voorschot op aankoopsom van vastgoed te betalen naar derdenrekening notaris.

Thx voor advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 27 aug 2019 16:53

Zo'n verrichting doe je best via betrokkene: stort hetbedrag op haar rekening zodatzij het kan doorbetalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Zillianne
Topic Starter
Berichten: 90

#3 , 27 aug 2019 17:58

Ik dacht dit ook al. Als ik als “mama van” betaal, denk ik dat notaris hiervan een addendum voor het compromis gaat maken met de nodige beschrijvingskosten om op te nemen in het compromis (kantoor zal zeker mijn RR nummer moeten opvragen en checken), dus extra kosten voor de dochter waarschijnlijk.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 28 aug 2019 18:08

Maar als je dat bedrag stort aan je dochter, zet geen melding op de overschrijving.
Maak wel een brief op waarin je vermeldt dat je op die bepaalde datum een storting hebt gedaan op haar rekening. Dateren en beiden ondertekenen. Hiermee staat de dochter ook sterker to. haar vriend.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”